08-12-2010 @ 21:15
Een groei van 3,6% bracht het aantal digitale televisie aansluitingen in het derde kwartaal ruim boven de 5 miljoen. Daarmee heeft vrijwel tweederde van de Nederlandse televisiekijkers de beschikking over digitale televisie. Dat staat in de 14e editie van de kwartaalmonitor Digitale televisie van het Ketenoverleg Digitale Televisie.
Het aantal digitale televisie klanten blijft gestaag groeien. Aan het eind van het derde kwartaal was in relatie tot het aantal huishoudens 70% aangesloten via één van de aanbieders van digitale televisie via de kabel, satelliet, ether en internet. Gemeten naar het totaal aantal video klanten lag de penetratie op 65%.
De verkopen van platte schermen handhaaft zich volgens de eerdere verwachtingen van GfK, waarbij in 2010 vrijwel 2 miljoen nieuwe toestellen zullen zijn verkocht. De in 2009 ingezette introductie van schermen met LED techniek zet in 2010 versneld door. In 2011 zal al meer dan de helft van de verkochte LCD-toestellen de LED techniek hebben. De LED toestellen en 3D verkopen zorgen samen voor een groter aandeel van toestellen groter dan 40 inch. De verkopen van toestellen volgens de FullHD norm blijft intussen wat achter bij de verwachtingen, maar is nog steeds 72,5% van het totaal van de verkopen in 2010.
De Monitor Digitale Televisie wordt ieder kwartaal uitgebracht door het Ketenoverleg Digitale TV, een samenwerkingsverband van producenten, omroepen (publiek en commercieel), AV Facilitaire industrie en distributiepartijen en is ontstaan n.a.v. een initiatief van iMMovator Cross Media Network. De Monitor Digitale Televisie is opgezet in samenwerking met GfK Retail & Marketing uit Amstelveen. De inhoudelijke redactie wordt gevoerd door iMMovator Cross Media Network. Via deze monitor publiceert het Ketenoverleg periodiek belangrijke ontwikkelingen rond de acceptatie van digitale televisie in Nederland.