24-01-2011 @ 20:56
Classic Albums is een documentaireserie over pop- en rockalbums, die worden beschouwd als de beste of meest opmerkelijke albums van een bekende band, of die een periode in de muziekgeschiedenis markeren. Muzikanten, producers en geluidstechnici ontleden de muziek en geven zo inzicht in de manier hoe het album is ontstaan.
De VPRO maakte een selectie en zendt deze uit vanaf 15 januari: Graceland (Paul Simon); Transformer (Lou Reed); Bat out of Hell (Meat Loaf); Catch A Fire (Bob Marley & The Wailers); Machine Head (Deep Purple); The Joshua Tree (U2); Never Mind The Bollocks - Here’s The Sex Pistols (The Sex Pistols) en Rumours (Fleetwood Mac). Er volgen ook nog twee Nederlandse klassiekers.
15 januari: Paul Simon, Graceland
Graceland heeft sinds het album werd uitgebracht enorme impact gehad. De baanbrekende mix van rock en Afrikaanse ritmes is in alle nummers terug te horen, maar het beste voorbeeld is de track Homeless, een nummer dat beelden van Afrikaanse schoonheid en verlatenheid oproept.
Paul Simon en technicus Roy Halee laten zien hoe de mix en de effecten tot stand zijn gekomen en vertellen wat de inspiratie was voor de nummers. Ook worden de belangrijkste artiesten die bij het album zijn betrokken geïnterviewd, waaronder Joseph Shabala van Ladysmith Black Mambazo en gitarist Ray Phirl en praten Philip Glass en Linda Ronstadt over het album.
22 januari: Lou Reed, Transformer
Het album Transformer maakte van Velvet Undergrounds frontman Lou Reed een internationale soloartiest. Velvet Underground was door de invloed van Andy Warhol en the ‘Factory’ een invloedrijke band geworden. Het eerste solo album van Lou Reed werd slecht ontvangen, maar David Bowie bood aan om met Mick Ronson het volgende album van Lou Reed te produceren en dit aanbod resulteerde in Transformer .
In New York laten Lou Reed en technicus Ken Scott de originele opnames horen van Perfect Day, Vicious, Satellite Of Love, Walk On The Wild Side en andere nummers. In London laat basgitarist Herbie Flowers zien hoe de bas in Walk On The Wild Side is opgenomen. Dave Stewart van Eurythmics wijst op de invloed van Lou Reed op zijn werk als tekstschrijver en muzikant.
David Fricke, editor van Rolling Stone en Lenny Kaye, muzikant en journalist leggen de invloed uit van de muziek van Lou Reed op vele generaties muzikanten. Er is archiefmateriaal van Lou Reed in concert, van the Velvet Underground en van Andy Warhol en The Factory.
29 januari: Meat Loaf, Bat Out of Hell
Meer dan dertig miljoen exemplaren zijn er verkocht sinds het album in 1977 werd uitgebracht en daarmee is het één van de best verkopende albums aller tijden.
Meat Loaf en Jim Steinman herinneren zich nog precies hoe ze elkaar voor het eerst hebben ontmoet. Meat Loaf deed auditie in New York voor een theaterproject dat Jim had geschreven. En hij had precies de stem die Jim zocht voor het project dat uitmondde in Bat Out of Hell.
Manager David Sonenberg vertelt hoe moeilijk het was om een deal te sluiten met een muziekmaatschappij. Meat Loaf maakte alternatieve rock en roll in een show die geïnspireerd was door de Broadway musical. Uiteindelijk sloten ze een contract met Cleveland International Label.
Jim Steinman droomde van een album met een kruising tussen Wagner en Phil Spector. De legendarische muziekproducer en muzikant Todd Rundgren maakte van die droom tastbare rock en roll. Aan de orde komt de manier waarop de nummers werden opgenomen, welke techniek er werd gebruikt om tot het uiteindelijke resultaat te komen van Bat Out of Hell.
5 februari: Fleetwood Mac, Rumours
Vijftien miljoen albums werden verkocht van het in 1977 opgenomen Fleetwood Mac album Rumours.
In 1974 voegden Lindsey Buckingham en Stevie Nicks zich bij de bestaande bandleden Mick Fleetwood, John McVie en Christine McVie.
Het scheelde niet veel of Rumours was bijna niet gemaakt. Toen in 1977 de opnames begonnen lagen John en Christine McVie in scheiding en waren Stevie Nicks en Lindsey Buckingham ook bijna uit elkaar.
Er is materiaal te horen van een speciale opname van Christine McVie’s Songbird en van Lindsey Buckingham met een mooie versie van of Never Going Back.
19 februari: Deep Purple, Machine Head
Met het album Machine Head, waarop het nummer Smoke On The Water staat, werd Deep Purple in 1972 internationaal bekend en behoorden de bandleden tot de sterren van de jaren zeventig hardrock.
Na het succes van Deep Purple In Rock en Fireball besloot de band het volgende album op te nemen in Europa, in het Casino in Montreux, Zwitserland. De nacht voor de opnames werd het Casino door brand verwoest. De band nam haar intrek in het verlaten The Grand Hotel om hun meest succesvolle album op te nemen.
Ritchie Blackmore, Ian Gillan, Roger Glover, Jon Lord en Ian Paice vertellen hoe de nummers op het album tot stand zijn gekomen. Technicus Martin Birch en Roger Glover laten originele opnames horen. Ritchie, Jon en Roger demonstreren riffs van de nummers en leggen uit hoe het is om een lied te schrijven.
Nummers die aan de orde komen zijn Highway Star, Smoke On The Water, Space Truckin', Never Before, Pictures Of Home, When A Blind Man Cries en Black Night.
Met veel archiefmateriaal van Deep Purple in concert, waaronder exclusieve Amerikaanse opnames van Smoke On The Water en Space Truckin’.
5 maart: U2, The Joshua Tree
The Joshua Tree is het best verkochte album van 1987. In totaal zijn er meer dan 20 miljoen exemplaren van verkocht en het is waarschijnlijk het best gewaardeerde album van U2. Het album won een Grammy voor het beste album van het jaar. Het vijfde studioalbum van de Ierse rockband U2 mengt elementen van Rock, blues, folk, gospel en country.
Co-producers Daniel Lanois en Brian Eno, mixer Steve Lillywhite en gitarist The Edge laten horen hoe de nummers van U2 zijn opgebouwd en wat de bijdrage van iedereen afzonderlijk is geweest.
Volgens Bono is de innovatieve sound van de The Joshua Tree absoluut niet Iers te noemen. Wel echt Iers noemt hij de emoties die de inspiratie vormden voor de nummers.
12 maart: Bob Marley & The Wailers, Catch A Fire
Met het album Catch A Fire verwierf Bob Marley internationale erkenning. Elk nummer van het album wordt besproken.
In Londen luisteren producer Chris Blackwell (tevens toen label-eigenaar van Island Records) en technicus Toy Platt naar de originele opnames van Slave Driver, Concrete Jungle, Stir it Up, Rock It Baby en andere nummers.
Rabbit Brundrick (keyboards) en Wayne Perkins (elektrische gitaar) vertellen dat zij waren gevraagd de rock n roll elementen aan het album toe te voegen. Er is veel archiefmateriaal te zien van the Wailers in concert, vroege interviews met Bob Marley en Peter Tosh, televisieoptredens en enkele homemovies.
19 maart: The Sex Pistols, Never Mind The Bollocks
Never Mind The Bollocks van the Sex Pistols was en is een inspiratiebron voor de alternatieve muziekscene.
John Lydon, Steve Jones, Paul Cook en Glen Matlock kijken terug op het maakproces van het album, manager Malcolm Mclaren vertelt zijn kant van het verhaal. Producer Chris Thomas en technicus Bill Price keren terug naar de originele opnames. Steve en Glen laten riffs horen van de nummers en vertellen hoe de nummers zich tijdens het schrijven ontwikkelde.
Nummers die ter sprake komen zijn onder meer Anarchy In The UK, Pretty Vacant, God Save The Queen, Holidays In The Sun, EMI, Bodies en Problems.
Never Mind The Bollocks werd het ijkpunt voor vrijwel alle toekomstige punkalbums.
26 maart + 2 april info volgt nog worden twee bijdragen van Nederlandse klassiekers door David Kleijwegt.
In de jaren '90 zond de NCRV ook al een deel van deze BBC-serie uit, met o.m ook Stevie Wonder's Songs in the key of life, Nederlandse bijdragen waren er toen van o.a. Boudewijn de Groot en Kayak. De BBC-serie bevat er meer en het is te hopen dat ook andere delen aan de orde komen.
Uitzending vanaf zaterdag 15 januari, 21.00 uur, Nederland 3