29-05-2011 @ 13:17
Poppodia staan in toenemende mate onder druk door de economische crisis onder consumenten, de aangekondigde overheidsbezuinigingen en de voorgenomen btw-verhoging. Een goed gevulde zaal is cruciaal om te overleven voor podia en artiesten. In dit licht heeft het lectoraat Media & Entertainment afgelopen periode onderzoek gedaan naar strategische marketing voor het Amstelveense poppodium P60.
Een analyse van de programmeringsdata, gekoppeld aan het beleidsplan van het poppodium P60 te Amstelveen, gaf een scherp beeld van de efficiency van de promotie-, distributie- en prijsstrategie. Het streven is om de custumor lifetime value (CLV) te verhogen en klanten te binden. 20 mei is het onderzoeksrapport van P60 'Van onderbuik naar onderzoek' door de hiphopformatie The Opposites in aanwezigheid van Lector Wes Wierda aan Gerard Loohuis, directeur van P60, overhandigd. Loohuis gaf aan de aanbevelingen van het rapport waardevol te vinden en uitgangspunt te maken van het strategische beleid van P60.
Het rapport is onderdeel van een brede samenwerking tussen de Nederlandse Vereniging van Poppodia en Festivals en het lectoraat Media & Entertainment. In januari dit jaar gaf het lectoraat op uitnodiging van de NVPF al een masterclass op het Noorderslag festival in Groningen. Het was een passende afsluiting van een actueel onderzoek voor poppodia, waarbij naast leden van de kenniskring Hennie van Kuijeren, Mir Wermuth, Babs van Teylingen en Wes Wierda ook de studenten Bas Reijken en Malida Harry betrokken zijn geweest.