18-03-2013 @ 13:36
De fysieke markt voor games vertegenwoordigde in 2012 een omzet van bijna 215 miljoen euro en 6,7 miljoen verkochte games. Dat is een daling van meer dan 17% in vergelijking met 2011. Verschillende oorzaken liggen aan de basis van de mindere verkoop van zogenaamd ‘boxed’ games. De belangrijkste is het steeds groter wordende belang van het downloaden van games, het online gamen en het gamen op tablets en smartphones. Daarnaast werden er minder titels op de markt gebracht.
De omzet uit verkopen van games voor console en PC daalde met ruim 45 miljoen euro. De omzetdaling van PC-games is met 11% het minst scherp. Dat is te danken aan een aantal populaire releases dat alleen op PC uitkwam, zoals Diablo 3 en Guild Wars 2. De omzet van console games daalde met 18% scherp. Eén van de oorzaken is dat in 2012 een kleiner aantal titels op de markt werd gebracht.
Een belangrijke oorzaak voor de daling van de verkopen van ‘boxed’ games is echter de transitie naar digitaal. GfK Retail and Technology schat in dat consumenten online alleen aan ‘full games’ al 42 miljoen euro uitgeven. Daarbij gaat het dan om uitgaven via bijvoorbeeld Sony Entertainment Network, Xbox Live, Nintendo Network en Steam, maar ook om App games zoals iTunes en Android.
Consoles
2012 is een tussenjaar voor de consolemarkt, waarin de transitie naar een nieuwe generatie definitief in gang is gezet. Met de komst van Sony’s PS Vita en de Wii U van Nintendo is het wachten op de opvolgers van de Xbox 360 en PlayStation 3. Met een daling in verkochte aantallen van maar liefst 31% liet de markt echter zwaar te wensen over.
x miljoenen euro’s | x miljoenen stuks | |||||
2011 | 2012 | % | 2011 | 2012 | % | |
PC games | 31,4 | 27,7 | -11,10% | 1,8 | 1,5 | -14,90% |
Console games | 228,7 | 187,2 | -18,2 | 6,4 | 5,1 | -19,40% |
Games digitaal | 28 | 42 | 50% | |||
Totaal Games | 288,1 | 256,9 | -10.8% | 8,2 | 6,7 | -18,40% |
Games hardware (consoles) | 145,9 | 104,8 | -28,20% | 0,8 | 0,5 | -31,10% |
Onder ‘Games digitaal’ wordt verstaan de door GfK Retail and Technology Benelux geschatte betaalde consumentenomzet via 1st party networks, 3rd party networks en online networks .
bron: NVPI