31-01-2014 @ 17:23
Uit recent in Admap gepubliceerd onderzoek blijkt dat het gebruik van passende muziek in TV commercials de effectiviteit van TV commercials met 16% verhoogt. Het effect van audio is ook al eerder in onderzoeken van de Hogeschool van Utrecht en de Erasmus Universiteit beschreven. De verklaring voor de verhoogde effectiviteit heeft zowel met de aandacht voor reclame als met reclameverwerkingsprocessen te maken. Het Engelse Thinkbox concludeert dat audio de aandacht van de TV kijker succesvol naar het TV scherm trekt. En uit gezamenlijk onderzoek van Mindshare in samenwerking met 538 wordt duidelijk dat audio door middel van ‘emotional transfer’ het brein activeert. Hoogste tijd voor een overzicht, SPOT zet de resultaten van deze onderzoeken hier op een rijtje.
Passende muziek zorgt voor 16% toename in effectiviteit
Uit het Admap onderzoek van Les Binet e.a. blijkt dat reclame met muziek effectiever is dan zonder, en dat ‘passende’ muziek zelfs zorgt voor 16% toename in effectiviteit vergeleken met reclame zonder muziek. (The power of Music, Admap oktober 2013). Effectiviteit is daarbij uitgedrukt in expliciete variabelen als merkbekendheid, voorkeur en aankoopintentie. Voor dit artikel is ook de Britse IPA (Effie) database doorgespit op het effect van muziek. Uit de analyse komt naar voren dat voor ‘TV commercials met muziek’ in 93% van de cases ‘zeer grote verkoop effecten’ werden gerapporteerd. Dat is 28% meer dan bij ‘TV commercials zonder muziek’. John Faasse publiceerde de resultaten van dit onderzoek onlangs als nummer 8 in de reeks ‘onmisbaar onderzoek’ van Adformatie.
Conclusie: muziek werkt, de goede muziek werkt beter, en het verdient aanbeveling om verder te kijken dan alleen naar de expliciete effecten.
lees verder: http://www.muziek-management.nl/