08-04-2014 @ 11:06
Het Tijdschrift voor Marketing 'Interbrand' heeft voor het vijfde jaar op rij, met hulp van het consumentenpanel van Multiscope, de dynamiek binnen het Nederlandse mediamerkenlandschap in kaart gebracht.
Uit het Interbrand-onderzoek 2014 blijkt dat lang niet alle merken worden gezien als multimediaal toegankelijk en meer dan de helft van de Nederlanders heeft grote moeite een merk te noemen dat zij echt overal kunnen gebruiken wanneer ze maar willen.
Dit heeft geleid tot een exodus uit de lijst van spelers die in 2010 nog categoriebepalend waren, zoals SBS 6, TROS en Net 5. Zij zijn de grote verliezers. Hun plekken zijn opgevuld door merken die zich hebben losgemaakt van een specifieke categorie en de gebruiker de regie geven.
De NOS, de lijstaanvoerder in 2014, heeft als geen ander zichzelf toegankelijk gemaakt via nieuwe, digitale kanalen als (mobiele) websites, apps en sociale media als Twitter. Het merk is al lang niet meer een televisie- of radiomerk alleen, maar veel meer een multimediaal platform. Iets dat door consumenten wordt erkend en gewaardeerd.
De 25 sterkste Nederlandse mediamerken
(tussen haakjes de positie in 2013)
1. NOS (12)
2. Discovery Channel (-)
3. Nederland 1 (1)
4. Uitzending Gemist (2)
5. Facebook (-)
6. Donald Duck (5)
7. NU.nl (1)
8. YouTube (-)
9. LinkedIn (-)
10. National Geographic (-)
11. Radio 1 (11)
12. Nederland 2 (16)
13. Sky Radio (9)
14. RTL 4 (4)
15. 3FM (15)
16. BNR Nieuwsradio (7)
17. Nederland 3 (8)
18. VPRO (22)
19. De Telegraaf (17)
20. de Volkskrant (19)
21. NRC Handelsblad (25)
22. 100% NL (29)
23. Radio 538 (20)
24. Voetbal International
25. VARA (28)
Bron: Marketingonline, Broadcast Magazine