30-09-2015 @ 21:30
Ruim 82% van de tijd die mensen besteden aan het luisteren naar audio wordt besteed aan het live luisteren naar radiozenders. Luisteren naar eigen muziek en luisteren naar muziekdiensten beslaan resp. 10% en 7% van de totale audioconsumptie, zo blijkt uit het Audio Distributie Onderzoek van het NLO uitgevoerd door GfK.
Nicole Engels, directeur NLO: “Het is voor het eerst dat we via nauwkeurige logs de totale audioconsumptie, de gebruikte apparaten, distributiewijzen en het gebruik van eigen muziek zo grootschalig hebben onderzocht. Radio voert nog steeds de boventoon met 82% van de audiomarkt. Een hoog aandeel dat ook al uit andere onderzoeken naar voren kwam. Overigens geldt dat ook bij jongeren tussen 13 en 34 jaar, waar live radio luisteren met 68% van de audioconsumptie het populairst is, naast eigen muziek 18% en muziekdiensten 14%.”
90% luistert wekelijks naar radio, gemiddeld bijna 3 uur per dag 90% van alle Nederlanders luistert wekelijks naar de radio, gemiddeld bijna 3 uur per dag, zo blijkt uit het Nationaal Luister Onderzoek. “Radio is overall een zeer sterk overdag medium en kent haar piekbeluistering in de ochtend. Eigen muziek en muziekdiensten hebben hun piek om 16 uur en ’s avonds rond 20 uur, wel is deze piek lager dan live radio luisteren op dat moment. Van alle respondenten geeft 35% aan weleens een online muziekdienst te gebruiken; zeven op de tien gebruikers van online muziekdiensten gebruikt een gratis versie,” aldus Nicole Engels.
Voor live radio luisteren worden traditionele apparaten zoals de radio/stereo-installatie en de autoradio nog steeds het meest gebruikt. Jongeren luisteren relatief meer online. Eigen muziek en muziekdiensten worden vaak geluisterd via smartphone, computer en radio/stereo-installatie.
Onderzoeksverantwoording: 4.966 respondenten van 13 jaar of ouder vulden voor het Audio Distributie Onderzoek een vragenlijst in over hun audiogebruik, ook hielden ze gedurende een dag op kwartierniveau bij naar welk soort audio, naar welke radiozenders en via welke apparaten en ontvangstwijze ze hebben geluisterd. Meer informatie en het volledige onderzoeksrapport is te vinden op www.nationaalluisteronderzoek.nl
Stichting NLO (Nationaal Luister Onderzoek) is opdrachtgever van het luisteronderzoek NLO. De stichting NLO heeft vier partners: RAB (Radio Advies Bureau), NPO (Nederlandse Publieke Omroep), BVA (bond van adverteerders) en PMA (Platform Media Adviesbureaus).