02-06-2016 @ 23:28
Trompettist Teus Nobel heeft sinds 2012 definitief een plaats in het muzikale landschap veroverd: zijn twee albums kregen lovende recensies, hij werd uitgeroepen tot Radio 6 Soul & Jazz Talent en won in 2015 de Laren Jazz Award. Het nieuwe album "Social music", dat op 24 juni verschijnt, is voortgekomen uit een intensieve samenwerking met gitarist en componist Merlijn Verboom. Het resultaat is dirty electronic jazz: een mix van jazz, electronica, grooves en filmische sferen. Het Teus Nobel Quintet presenteert "Social music" zondag 10 juli op het North Sea Jazz Festival.
“Teus is one of those once-in-a-generation guys that brings it all to the table. He is an unyielding trumpeter with a true sense of time and patience, with a compositional voice that is as original as it is refreshing.” Christian Scott
Bekijk hier de videoclip van de eerste single Men vs Women
SOCIAL MUSIC
Vrijwel alle composities zijn van de hand van Teus en Merlijn Verboom. In elke fase van het opnameproces werd steeds een extra muzikant toegevoegd. Pianist/componist Alexander van Popta (Re:Freshed Orchestra, Ntjam Rosie) was begin 2016 de laatste, nadat in een eerder stadium gitarist en bassist Rory Ronde (New Cool Collective, Wouter Hamel) en drummer Tuur Moens (Ntjam Rosie, Rogier Telderman Trio) hun bijdrage hadden geleverd. Als gastsolisten tussen het veelal elektronische- en gitaar-geweld van "Social media" werden akoestische zwaargewichten bij het project gehaald: fagottist en Nederlandse Muziekprijs-winnaar Bram van Sambeek, violist Yannick Hiwat en Edison-winnaar Joris Roelofs op basklarinet.
Merlijn’s werkzaamheden als componist voor film- en reclamemuziek hebben bijgedragen aan het filmische karakter van het album. Thema’s en vorm waren ondergeschikt aan het gevoel dat de compositie moest uitdragen. Het resultaat is een mix van jazz, electronica, grooves, en akoestische elementen, waarin vrijheid centraal staat. Bij het componeren lieten Teus en Merlijn zich beïnvloeden door o.a. Miles’ Bitches Brew, Flying Lotus en ook de Gatecrash albums van Neerlands eigen Eric Vloeimans.
De term social music is afkomstig uit een interview van Miles Davis uit 1982 wanneer hij aangeeft dat hij de hedendaagse geïmproviseerde muziek geen jazz meer noemt: “I call it social music. All the social melodies are out in the air. You take out what you want and leave what you don’t like.”
Bekijk hier de trailer van Social Music
Teus Nobel begint op 17-jarige leeftijd aan zijn conservatorium studie in Rotterdam, die hij na twee jaar klassieke muziek en vier jaar jazz in 2006 volbrengt. Hij speelt in de bands van onder meer Caro Emerald, Sven Hammond Soul, Kyteman Orchestra en bij Wicked Jazz Sounds en werkt met Ellen ten Damme, Do, Paul de Leeuw, Frank McComb (US), Frazey Ford (CAN) en Brandon Flowers (US). Hiernaast is Nobel solotrompettist bij het Orkest der Koninklijke Luchtmacht, naast het gerenommeerde Metropole Orkest het enige fulltime orkest dat zich richt op de ‘lichte muziek’.
In 2012 brengt Teus zijn debuutalbum "Flow" uit: groovy, contemporary jazz met een randje fusion. Vlak na de release wordt hij uitgeroepen tot Radio 6 Soul & Jazz Talent. Met de opvolger "Legacy" (2014) eert Teus zijn muzikale erfgoed, met voor elk van zijn persoonlijke jazzhelden een speciaal geschreven compositie. Deze zomer verschijnt "Social media" en speelt het Teus Nobel Quintet voor de allereerste keer op het North Sea Jazz Festival.
TEUS NOBEL QUINTET LIVE
10 juli – North Sea Jazz Festival, Rotterdam (Mississippi stage, 20:45)
28 augustus – Uitmarkt, Amsterdam (Concertgebouw)
4 september – Jazz In het Dorp, Amstelveen