26-11-2018 @ 12:42
Zondagmiddag 25 november is Calliope Tsoupaki geïnstalleerd als de nieuwe Componist des Vaderlands, tijdens de uitzending van Podium Witteman op NPO2.
Twee jaar lang is Calliope Tsoupaki het boegbeeld van de nieuwe Nederlandse muziek. Zij neemt het stokje over van Mayke Nas en is unaniem gekozen door een jury die onder voorzitterschap stond van Adriana van Dooijeweert, voorzitter van het College voor de Rechten van de Mens. Van Dooijeweert: "De jury is onder de indruk van de integere en bevlogen persoonlijkheid van Calliope Tsoupaki, die als componist middenin de samenleving wil staan en zo de harten van velen kan winnen voor de muziek van nu."
Als Componist des Vaderlands, een initiatief van Buma Cultuur in samenwerking met Lustr, ziet Calliope Tsoupaki het als haar belangrijkste taak om het ambacht van componist beter zichtbaar te maken voor een breed publiek. "We werken niet in onszelf gekeerd in een achterkamertje. We zijn mensen van vlees en bloed. We hebben een ambacht dat al eeuwen bestaat en zal blíjven bestaan." Via sociale media en de website van Componist des Vaderlands wil zij het publiek nu en dan laten meekijken als zij een nieuw stuk componeert.
Calliope Tsoupaki treedt als Componist des Vaderlands ook op als ambassadeur en gaat in gesprek met collega-componisten, musici, programmeurs, concertbezoekers, politici en programmamakers bij radio en tv.
Nieuwe composities voor buiten de concertzaal
Om een groter publiek te bereiken schrijft Calliope Tsoupaki de komende twee jaar een reeks nieuwe composities voor evenementen buiten de concertzaal. Bij haar eerste optreden in functie tijdens Podium Witteman speelde Eric Vloeimans nieuw werk van haar voor trompet solo. Voor de Dag van de Mensenrechten, op 10 december in de Dom van Utrecht, schrijft Tsoupaki een solostuk voor de panfluitist Matthijs Koene.
Calliope Tsoupaki wil met nieuwe werken ook snel gaan inspelen op landelijke gebeurtenissen. Zij heeft er ervaring mee. In 2010 componeerde ze als hommage aan de schrijver Harry Mulisch, binnen een dag na zijn overlijden, de 1-minuut-opera Vesuvius 1927, die te zien was bij De Wereld Draait Door. In haar ogen kan muziek de actualiteit in een ander licht zetten. "Muziek zegt iets over de mens wat op een andere manier niet gezegd kan worden. Het opent een poort naar een wereld waarvan je niet wist dat hij bestond. Dat ga ik als Componist des Vaderlands uitdragen, even dienstbaar als een bouwvakker of vuilnisman."
Een onmiskenbaar eigen stijl
In 1988 emigreerde Calliope Tsoupaki naar Nederland om compositie te studeren bij haar idool Louis Andriessen. Zij is daarna uitgegroeid tot een van de meest spraakmakende componisten in ons land. Zij kreeg in de pers vijf sterren voor Salto di Saffo dat op 6 oktober tijdens de NTR ZaterdagMatinee in het Concertgebouw in première ging. Al even succesvol was Tragoudi, een dubbelconcert voor klarinet en trompet, op 11 juni een hoogtepunt in het Holland Festival. De muziek van Tsoupaki heeft een tijdloze schoonheid, vitaliteit en urgentie. Ze gebruikt elementen uit oude én hedendaagse muziek en de muziek van Griekenland en het Midden-Oosten. Daaruit smeedt zij een onmiskenbaar eigen stijl.