11-04-2019 @ 21:18
Publiek kan vanaf vandaag stemmen op favorieten voor prestigieuze reclamemuziekprijs
Appelsientje, Koning Toto en YoungCapital behoren tot de genomineerden voor de Reclamemuziek Awards 2018. In totaal zijn er voor deze prestigieuze reclame- en muziekprijs meer dan 150 commercials ingestuurd. Een deskundige jury heeft hieruit twintig commercials geselecteerd, verdeeld over twee categorieën: Bestaande Muziek en Gecomponeerde Muziek. Vanaf vandaag kan het publiek zijn stem uitbrengen op de muziek in beide categorieën.
Adformatie en Buma Cultuur zetten zich samen in om het toenemende belang van muziek in de reclamebranche onder de aandacht te brengen. Deze campagne trappen beide organisaties af met de Reclamemuziek Awards 2018, een verkiezing waarin de merken, muzikanten en media-componisten die het verschil maken door het gebruik van muziek in reclame beloond worden. De verkiezing, die sinds vijf jaar door Adformatie werd georganiseerd, is in de nieuwe opzet onderdeel geworden van de Buma Awards en het Buma Music in Motion event.
In elk van de twee categorieën van de Reclamemuziek Awards 2018 (Bestaande Muziek en Gecomponeerde Muziek zijn 10 muziekstukken genomineerd. De winnaars worden bepaald door de stemmen van de vak- en publieksjury, waarbij het oordeel van beide jury’s elk voor 50% meetelt. Vanaf vandaag, donderdag 11 april kan iedereen in Nederland op reclamemuziekawards.eezyvote.com een stem uitbrengen. De winnaars zullen op 21 mei bekend gemaakt worden tijdens het Buma Music in Motion event, en op Adformatie.nl. Daarnaast zal tijdens het event en op Adformatie.nl de rol van muziek in reclame vanuit verschillende invalshoeken worden belicht.
Maartje Glas, Buma Cultuur: "Al eerder hebben Adformatie en Buma Cultuur gesproken over het gezamenlijk optrekken om reclamemuziek in ‘the spotlight’ te zetten en dit jaar hebben we de daad bij het woord gevoegd. Het betekent dat de Reclamemuziek Awards onderdeel worden van de Buma Awards en het Buma Music in Motion event. Zo krijgt de reclamemuziek de aandacht die dit onderdeel van de muziekbranche verdient".
Top 10 Bestaande muziek
Appelsientje – ‘Gimme that sunshine’
Asics – ‘Beast’
Boots – ‘Dance, Shake, Move’
Disneyland Parijs – ‘The Impossible Dream’
Eneco – ‘Het Dorp’
Provincie Drenthe – ‘Uprising’
Samsung – ‘The Way I Love You’
Vodafone - 'You and Me'
Volkswagen Polo Russia – ‘Good Day’
Wakker Dier – ‘Stop de staleend’
Top 10 Gecomponeerde muziek
BMW - ‘Gender Equality’
Hennep Uitvaart
TOTO - ‘Koning Toto’
Lotto - ‘En Rêve On Se Voit’
Museumnight 2018
Tears Dry Gin - ‘Tears in Heaven’
The Joy of Plants - ‘Thanks Plants’
Gentleman’s Ride - ‘The Motorcycle Symphony’
YoungCapital - ‘Proud To Be’
S7 Airlines - ‘In Tears’
"Wat is een commercial zonder muziek? Muziek brengt emotie, muziek versterkt emotie. Bij genomineerde commercials heeft de muziek een extra dimensie toegevoegd aan de beelden. Verder is gelet op creativiteit en originaliteit. We zijn trots op de kwantiteit en verrast door de kwaliteit van de inzendingen", aldus juryvoorzitter Rob Beemster (Adformatie).
De vakjury bestaat uit specialisten van zowel bureau- als adverteerderszijde en professionals uit de muziekwereld:
Rob Beemster (Adformatie)
Menno de Boer (Radio 538)
Danielle Guirguis (Smarthouse)
Rogier de Bruin (Herc)
Mariette Leenhout (Randstad)
Sander van Maarschalkerweerd (Sizzer)
Bas Welling (WeFilm)
Johan Hoogewijs (filmcomponist)
Renger Koning (Soundbase)
De stemmen van de vakjury tellen voor 50% mee in het eindoordeel.