Nieuw Amerikaans onderzoek: downloaden bevordert muziekverkoop

15-05-2003 @ 14:42

Consumenten die muziek downloaden van online-uitwisselingsplatforms kopen meer muziek, zowel via internet als in fysieke winkels. Dat is het resultaat van een afgelopen week gepubliceerd onderzoek van het onderzoeksburo Nielsen/NetRatings, waarvoor 36.000 internetgebruikers ondervraagd werden. Uit het rapport blijkt dat de rap-muziek het populairste muziekgenre is, wanneer het om aankopen gaat door online-fans. Dance, alternative rock, r&b/soul en rock zijn daarna het populairst. Het onderzoek meldt dat 31 miljoen actieve internetgebruikers van 18 jaar en ouder (22% van het totaalaantal actieve websurfers) de afgelopen maand aapril muziek heeft gedownload. 71% heeft de afgelopen drie maanden muziek gekocht. Volgens buro Nielsen/NetRatings was het 111% waarschijnlijker dat downloaders de afgelopen drie maanden rapmuziek kochten, dan internetgebruikers die alleen surfen. Voor liefhebbers van dance lag dat percentage op 106%, bij alternative rock op 77%, R&B/Soul 63%, rock 50% en popmuziek op 41%.ACNielsen eRatings.com, is een alliantie tussen ACNielsen en NetRatings Inc. ACNielsen, dochteronderneming van VNU N.V., is een wereldwijd toonaangevend marktonderzoeksbedrijfactief in het meten en analyseren van de marktdynamiek, consumentengedrag en de traditionele en nieuwe media in meer dan 100 landen. De klanten zijn onder andere producenten van consumentengoederen, de grootdistributie, service providers, media en entertainment bedrijven en de internetgemeenschap. Met de Nielsen//NetRatings service ontwikkelde ACNielsen eRatings.com de eerste wereldwijde dienst voor het meten en opvolgen van doelgroepen, reclame en gebruikersactiviteit op het Internet in meer dan 30 landen.