CULTUUR EN ECONOMIE BELANGRIJK THEMA NOORDERSLAG SEMINAR

06-01-2006 @ 11:18


Directeur-generaal OC&W ligt beleidsvoornemens cultuur en economie toe

Zowel op lokaal, nationaal als op Europees niveau is het thema cultuur en economie een hot item in het denken over cultuurbeleid. Voor de popsector in Nederland en is Europa is dit beleid van groot belang: het biedt de sector kansen zich te ontwikkelen. Vandaar is dit z.g cultural industries beleid een belangrijk thema op Noorderslag Seminar, van 12 tot en met 14 januari in De Oosterpoort in Groningen. Als het belangrijkste platform voor de Nederlandse muziekbranche vindt Noorderslag Seminar overdag plaats op de dagen van de EuroSonic en Noorderslag festivals.
Directeur-generaal van OC&W Judith Kranendonk geeft een toelichting op de onlangs door OC&W en EZ gepresenteerde beleidsbrief 'Ons Creatief Vermogen en geeft aan wat dat voor de popbranche betekent. Ook komt tijdens het seminar het gemeentelijk popbeleid uitgebreid ter sprake en wordt uitgelegd wat popmuziek inhoudt voor het marketingbeleid van grote brands als Heineken.
Andere seminaronderwerpen zijn nieuwe technologie & de exploitatie van muziekrechten, nieuwe ontwikkelingen bij ticketing, marketing bij poppodia, veiligheid bij popfestivals en nog veel meer. Wat geeft Nederland uit aan muziek? Hoe zit het met de positie van het auteursrecht? En gaan muzikanten, muziekauteurs en de industrie nog geld verdienen aan downloads? In totaal vinden meer dan 65 panels, bijeenkomsten en keynotes plaats. Het seminar richt zich op een brede vertegenwoordiging van de Nederlandse muziekbranche: op de platenindustrie, het live-circuit, de nieuwe media, rechtenorganisaties, media en vertegenwoordigers van artiesten en muziekauteurs.
Het seminar trekt zo'n 1800 professionele bezoekers.

Noorderslag internationaal
Geholpen door het sterke programma van de EuroSonic- en Noorderslagfestivals, heeft Noorderslag Seminar zich de afgelopen jaren geprofileerd als platform voor de internationale live-industrie. Van de seminarbezoekers komt inmiddels zon 500 uit het buitenland: onder hen bevinden zich bijvoorbeeld vertegenwoordigers van alle belangrijke Europese zomerfestivals, belangrijke Europese radiostations, agenten, programmeurs, managers en andere vertegenwoordigers van artiesten. Het seminar richt zich daardoor meer en meer op internationaal relevante onderwerpen als veiligheidkwesties, de faire vertegenwoordiging van artiesten, Europese radio, het efficint boeken van tournees en uitbrengen van CDs in Europa en meer.
Dit jaar staat Noorderslag Weekend in het teken van Duitsland: deze focus op Duitsland wordt niet alleen weerspiegeld in de meer dan twintig Duitse bands die s avonds optreden, maar ook in een aantal panels en bijeenkomsten: zo wordt in Germansounds for the world ingegaan op ontwikkelingen op de Duitse muziekmarkt en ook is er een presentatie over hoe Nederlandse bedrijven het beste zaken kunnen doen in Duitsland.

De seminaronderwerpen:
Donderdag 12 januari

Groverpop programma speciaal muzikantenseminar.
Interview Jan Hoogesteijn van KinkFM
Van du tot dadada een lezing over het Duitse lied

Vrijdag 13 januari
Nieuw beleid OCenW en EZ - nieuwe kansen?
Intercultureel programmeren, dat doe je zo!
Audiocijfers in kaart gebracht
Booking a tour - on stage
Keynote Sean Moriarty (president / COO Ticketmaster)
Creative Commons en muziekrechten
Germansounds for the world
Cultural policies in Europe
Cultuureducatie: invalshoeken, motivaties en nieuwe (financile) mogelijkheden.
Watskeburt - een jaar in downloadland
Nieuwe technologie bij de exploitatie van rechten
Is er leven na de ipod?
De digitale consument
Doing business in Germany
Kaarten schudden! - kaartverkoop in Nederland.
To be played or not to be played: Europese playlists
Added value of music to sales/marketing of Heineken
Muziek export: noodzaak voor de Nederlandse artiesten
Dance, doe ik liever zelf
Interview Dieter Gorny (MTV Europe, d)
Drie goede ideen voor het live-circuit
Popnota interview Arda Gerkens
Borrelpraat: interview Maarten Steinkamp (sony bmg)

Zaterdag 14 januari
Barrier pressure project
Poppodium: promotor of programmeur?
Downloads: de do's and don'ts voor independents
Ethics and new business models
Safety rocks
Urban music seminar: u must see
Nieuwbouw poppodia: beginnen of bezinnen
Programmeur en marketeer
How to get your records distributed in Europe
The new deal exploitatie muziek en entertainment
Crowd management in europe
10 jaar top notch
(What) can we learn from the dance community?
De Nederlandse popsector in 2010
The future is now!!!
Openbare les korte opleiding muzikaal ondernemerschap
Onveiligheid is een gevoel, veilig een feit: security in zalen en op festivals
Off the record with a smile
Koffiedik kijken... iedereen kan het!

En verder: Uitreiking Pop Pers Prijs, bijeenkomsten IMMF, Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals, Network Europe, Yourope en Play It Again Sam, de muziekbizz quizz en meer

European Talent Exchange Program
Het European Talent Exchange Program is een bijzonder ondersteuningsprogramma voor Europees talent dat door Stichting Noorderslag is genitieerd. Het programma wordt ondersteund door de Europese Unie en is sinds drie jaar actief: in het kader van ETEP worden elk jaar een groot aantal Europese bands geholpen om optredens te krijgen op buitenlandse festivals. Dat zijn inmiddels meer dan 240 optredens, die worden georganiseerd in samenwerking met alle belangrijke Europese festivals en radiostations:de selectie voor ETEP vindt ook dit jaar plaats tijdens Noorderslag Weekend.

200 optredens en showcases
Uit heel Europa komt de nieuwste lichting bands en artiesten naar Noorderslag Weekend. Met een groter en veelzijdiger programma dan ooit tevoren is het weekend de perfecte manier om te checken wat er in Nederland en de rest van Europa gebeurt. EuroSonic op donderdag en vrijdag in het centrum van Groningen - wordt door een groot aantal Europese radiozenders live uitgezonden over heel Europa.

Het volledige programma staat online: http://www.iprecom.nl/noorderslag/2006/programma.html