07-12-2006 @ 10:07
Nieuwe ontwikkelingen, de huidige staat van de muzieksector en de verwachting voor de toekomst staan centraal bij de komende editie van Noorderslag Seminar (11 - 13 januari). Het seminar presenteert een breed scala aan lezingen en discussies over ontwikkelingen als popzalen die verbouwen en nieuwe doelgroepen zoeken, het videoclipfonds dat de professionalisering van de Nederlandse pop een stimulans moet geven en Hyves en MySpace - voor veel popliefhebbers een nieuwe dimensie aan hun beleving. Georganiseerd door Buma Cultuur in opdracht van Stichting Noorderslag vindt Noorderslag Seminar als conferentie in De Oosterpoort in Groningen plaats op de dagen van de EuroSonic en Noorderslag festivals.
Kennis nemen
Met meer dan 2000 professionals uit de Nederlandse en Europese muziekindustrie is Noorderslag Seminar het belangrijkste platform om kennis te nemen van nieuwe ontwikkelingen, collega’s uit de branche te ontmoeten, ideeën uit te wisselen en veel nieuwe bands en muziek te leren kennen. Matchmaking en netwerken staan centraal tijdens Noorderslag Seminar, maar het seminar kijkt ook naar de toekomst van de Nederlandse platenindustrie, het livecircuit en de media en brengt discussies en dialogen tot stand over nieuwe ontwikkelingen in de entertainmentbranche. Onderwerpen zijn Het Videoclipfonds en Videoclip Distributie, Blij met je Nieuwe Zaal?, Wereldmuziek in de Podia, Theater vs Poppodium en Pop en Politiek: De Kabinetsformatie. Muziek en Games is onderwerp voor een keynote speech en voor een speciale matchmaking mogelijkheid, waarbij de gamesindustrie present is. Verder presenteert GFK de jaarcijfers van de CD verkoop in Nederland.
Internationaal: 'Future of Music Radio'
De afgelopen jaren is Noorderslag Weekend steeds internationaler geworden: vooral door het alsmaar uitdijende avondprogramma worden de festivals en het seminar bezocht door ruim 700 professionals van buiten Nederland, met name door vertegenwoordigers van de live-industrie: boekers, agenten, festivals, agenten, managers en promotors. Tijdens Noorderslag Seminar houden de European Broadcasting Union (EBU - Europese radio), Yourope (Europese festivals), Network Europe (Europese onafhankelijke promoters en agenten) en IMMF (internationale managers) bijeenkomsten.
Ook vinden een aantal Engelstalige panels plaats. Tijdens 'The Future of Music Radio' discussieren onder andere George Ergatoudis, Head Of Music van BBC Radio One over nieuwe business modellen, kansen en bedreigingen, visies en mythes en vooral feiten en cijfers over de staat van muziekradio in de huidige online wereld. Andere onderwerpen zijn een 'Future of Music' keynote door Gerd Leonard, The Dutch Ministry of Economic Affairs presents 'Doing Business in Italy and the UK', 'Booking A Tour - Live On Stage', 'It’s Hard Doing (New) Business' en 'The Role of Independent Labels'.
Focus op Italië
Tijdens Noorderslag Weekend is er een speciale ‘Focus op Italië': zo worden in samenwerking met de EVD een aantal panels georganiseerd over de bijzonderheden en de kansen die de Italiaanse markt biedt voor de muziekindustrie. Met steun van de Foundation Arezzo Wave Italy, de Italiaanse ambassade en RAI Radio 2 spelen een groot aantal Italiaanse bands in het avondprogramma.
240 optredens en showcases
Uit heel Europa komt de nieuwste lichting bands en artiesten naar Noorderslag Weekend. Met een groter en veelzijdiger programma dan ooit tevoren is het weekend de perfecte manier om te checken wat in Nederland en de rest van Europa gebeurt. EuroSonic – op donderdag en vrijdag in het centrum van Groningen - wordt door een groot aantal Europese radiozenders live uitgezonden over heel Europa. Half december verschijnt het Noorderslag magazine, met het volledige programma van de festivals. Een groot aantal namen staat ook al online: http://www.noorderslag.nl/2007/programma.html