07-08-2007 @ 10:39
Op 14 september 2007, als onderdeel van het Ramadan Festival, brengt het Arab Orchestra of Nazareth samen met speciale gast Hind een uniek en eenmalig concert in Nederland: een ode aan de Egyptische legende Umm Kulthum (+/-1900-1975). Voor dit bijzondere project gaat Hind in augustus naar Nazareth en repeteert daar ter plekke met het orkest de Umm Kulthum nummers die zij in het Muziekgebouw ten gehore zal brengen. Voorafgaand aan de repetities bezoekt Hind met vredesorganisatie United Civilians for Peace (UCP) enkele Palestijnse vluchtelingenkampen op de Westelijke Jordaanoever. De zangeres zet zich in voor Vluchtelingen Werk in Nederland.
De betekenis van de zangeres Umm Kulthum is niet in woorden uit te drukken. Haar stem is uniek, haar nalatenschap omvangrijk, haar populariteit gaat door alle culturen heen en de muziek leeft volop voort. Voor Hind is Umm Kulthum een voorbeeld van een grote ster uit het verleden, die oorspronkelijke Arabische muziek maakte en nog altijd geliefd is onder de mensen en onder muzikanten. Het is een eer om enkele Umm Kulthum nummers te zingen tijdens het concert in het Muziekgebouw, vindt zij. Hind zal op haar eigen manier de Umm Kulthum klassiekers Ifrah ya Qalbi en Ghanni Li schwayya Schwayya zingen maar ook Habbaytek besaif van Fairuz. Dit laatste nummer staat ook op Hinds cd Halfway Home. Fairuz is een nog levende legende uit Libanon met wereldwijde faam en zelf ook een groot bewonderaar van Umm Kulthum.
Het Arab Orchestra of Nazareth, dat ook zangeres Hiba meebrengt, speelt sinds 1990 onder leiding van oprichter en dirigent Suheil Radwan. Het is een bijzonder orkest dat bestaat uit Christenen Joden en Moslims, allen afkomstig uit Nazareth en omgeving in het huidige Israel. Het doel van het orkest is de verspreiding en waardering van klassieke Arabische muziek op een vreedzame manier. De muzikanten spelen op traditionele en akoestische instrumenten. Het orkest werkte eerder samen met ondermeer Tom York van Radiohead en Sapho en toert overal ter wereld. Hind verheugt zich op het samenwerken met Arab Orchestra of Nazareth: “Er is niks mooiers voor een zangeres dan te mogen zingen met een orkest want de muziek wordt door al die instrumenten enorm verrijkt”. Hind werkte in mei 2007 al samen met het Metropole orkest tijdens het concert op de Amstel op 5 mei in Amsterdam. Zij bewondert Arab Orchestra of Nazareth voor hun inzet om Arabische muziek te verspreiden: “Zij laten zien dat mensen met verschillende achtergronden heel goed met elkaar overweg kunnen. Het klink voor de hand liggend maar het is toch echt zo: muziek brengt mensen samen!
Over Umm Kulthum (+/-1900-1975)
Geboren rond 1900, in een klein dorpje in Zuid-Egypte, waar haar vader de plaatselijke ’muezzin’ is, wordt Umm Kulthum grootgebracht in een zeer religieus gezin. Haar vader leerde haar het reciteren van de Koran. Om hem terzijde te kunnen staan bij zijn werk, verkleedt Umm Kulthum zich als jongen en zingt religieuze liederen.
Begin 1920 verhuist de jonge Umm Kulthum naar Caïro. Haar weg naar de top verloopt minder snel dan men achteraf zou denken. Haar stem wordt meteen herkend als uitzonderlijk sterk en getalenteerd. Haar muzikale keuzes en stijl daarentegen, worden vreemd en moeilijk bevonden: ze zingt lange, religieuze liederen waarbij ze de nadruk legt op de voor haar ’heilige liedtekst’. Als ze haar stijl verder ontwikkelt en het accent verschuift naar liefdesliederen en poezie, groeit haar populariteit. Haar doorbraak komt als ze eind jaren ’20 plotseling moet invallen voor een ziek geworden zanger. Umm Kulthum creëert een manier van zingen die dicht bij haar volk staat en een symbool wordt voor de Arabische wereld, naar binnen en naar buiten toe. De Arabische wereld zal zich met haar muziek gaan identificeren. Haar muziek wordt ook omschreven als een authentieke kunstvorm. De beste componisten, dichters en liedschrijvers werken voor Umm Kulthum. Ze ontwikkelt een nieuw genre Arabische zang, dat veel navolging en respect zou krijgen in de Arabische en Westerse wereld. Als Umm Kulthum zingt, luistert ze altijd goed naar de reacties van het publiek en speelt daar direct op in. Ze maakt zo gebruik van wat de emoties die er onder haar fans leven. Zo kan haar interpretatie van een nummer soms dubbel zo lang worden en kan ze verzen eindeloos herhalen. In 1967 treedt zij voor het eerst op in het Westen, in een uitzinnig Olympia in Parijs. Haar laatste optreden zou in 1973 in het Palace of the Nile in Cairo plaatsvinden.
Deze productie is een samenwerking van World Connection Agency, Ramadan Festival & Agents After All.
Voor meer informatie: www.worldconnectionagency.nl