13-01-2008 @ 21:47
Noorderslag en TFE reiken award uit voor beste online muziekcampagne
12 Januari is tijdens Noorderslag de Interactive Award 2008 uitgereikt aan VanKatoen. De award is een gezamenlijk initiatief van Noorderslag/EuroSonic en theFactor.e (TFE) en richt zich op Europese muziekacts die zich via internet op een bijzondere wijze profileren.
VanKatoen heeft zich volgens de jury het meest uitzonderlijk geprofileerd door e-mailadressen aan postcodes te koppelen door eigen nummers gratis aan te bieden. De winnaar wint een bedrag van € 5.000, naast alle aandacht en publiciteit. Daarnaast krijgt hij een jaar lang gratis professionele webhosting en twee dagen studiotijd in een professionele studio.
VanKatoen heeft in de afgelopen jaren een flinke naam opgebouwd. De band is bekend vanwege hun eigen stijl waar ze sterk aan vasthouden. Ze hebben succesvol opgetreden op verschillende festivals, zoals Pinkpop, Lowlands, Parkpop en Appelpop. Ze zijn ook bekend in het buitenland, o.a. in Belgie, Duitsland en Amerika.
Met de Interactive Award willen Noorderslag/EuroSonic en TFE de nadruk leggen op de online middelen die door bands worden ingezet om zichzelf op de kaart te zetten. De muziekindustrie maakt steeds meer een verschuiving door van de traditionele middelen zoals advertenties, billboards en TV naar het medium internet met al zijn mogelijkheden. De Interactive Award 2008 onderstreept én stimuleert deze verschuiving.
De onafhankelijke jury van de Interactive Award 2008 bestond dit jaar uit vier internet- en muziekprofessionals, te weten Sellaband-oprichter Johan Vosmeijer, Nieuwe Revu popjournalist Norbert Pek, Rogier Vijverberg van Qi Ideas en Thijs Helfrich van theFactor.e. Daarnaast kon het publiek online haar stem uitbrengen op een van de genomineerden.
‘De Interactive Award is voornamelijk in het leven geroepen om de interactiviteit tussen band en fans te vergroten’, aldus Thijs Helfrich, creatief directeur bij TFE en voorzitter van de jury. Volgens Peter Smidt, creatief directeur van Noorderslag, sluit de Award precies aan bij de missie van het festival. ‘Het is belangrijk om de Nederlandse en Europese pop- en rockmuziek te stimuleren. Dat is wat deze prijs doet.’ Als het aan de organisatie ligt, is dit de eerste maar zeker niet de laatste Interactive Award die in de komende jaren zal worden uitgereikt.
De andere genomineerden voor de Interactive Award 2008 waren het Duitse K*Rings Brothers, Eboman, Wouter Hamel en The Quotes. Deze laatste laat via internet haar fans de levensduur van de band bepalen. K*Rings Brothers promoot hun muziek door SOS-berichten van fans op hun website te plaatsen. Eboman heeft een ‘jumpcut’ platform ontwikkeld waar iedereen videoclips kan uploaden en remixen. Wouter Hamel ten slotte heeft YouTube-gebruikers gevraagd om een eigen versie van zijn nummer Don’t Ask op te nemen om deze te verwerken in zijn eigen videoclip.