01-04-2009 @ 14:21
Vakjury Thuiswinkel Awards prijst downloadshop voor luisterboeken
Haarlem, 27 maart 2009 - Luisterrijk, dé downloadshop voor luisterboeken, heeft de Innovatie Award in de wacht gesleept. De downloadshop won de prestigieuze prijs tijdens de uitreiking van de Thuiswinkel Awards 2009.
Met de overwinning verslaat Luisterrijk enkele geduchte (grote) tegenstanders. De webwinkels van HEMA en Rabobank waren ook genomineerd. De vakjury vond het opmerkelijk dat een relatief klein bedrijf als Luisterrijk de norm zet en als voorbeeld kan dienen voor andere webwinkels. De uitreiking van de Nationale Thuiswinkel Awards 2009 vond gisteravond plaats in Grand Hotel Huis ter Duin in Noordwijk aan Zee.
Luisterrijk sleepte de prijs in de wacht dankzij meerdere innovaties. Niet alleen was de jury gecharmeerd van het businessmodel, ook de keuze voor MP3's met watermerken in plaats van klantontvriendelijke DRM kon op waardering rekenen. Luisterrijk biedt de luisterboeken aan als download in MP3-formaat. Elk MP3-bestand wordt gepersonaliseerd en voorzien van enkele zichtbare en onzichtbare kenmerken. Dit maakt het mogelijk de luisterboeken af te spelen op iedere computer of MP3-speler, maar bij ongeoorloofde verspreiding op internet is het luisterboek te herleiden naar de klant.
De benadering van de markt en de manier waarop Luisterrijk zich vanaf het begin sterk heeft gemaakt voor MP3 (in plaats van beveiligde formaten) zorgde ervoor dat Luisterrijk in de afgelopen twee jaar overeenkomsten sloot met meer dan 60 uitgeverijen van luisterboeken en inmiddels vele duizenden klanten heeft. Mede-oprichter Huub van de Pol: "Deze vakprijs is een bevestiging van onze keuze voor MP3. We hebben bewust niet voor DRM gekozen, omdat die technologie consumenten teveel beperkt. Watermerktechnologie geeft consumenten de vrijheid de MP3-bestanden te gebruiken zoals ze dat willen én biedt uitgeverijen de zekerheid dat de bestanden wel traceerbaar zijn."
Volgens Van de Pol is de prijs een extra stimulans voor Luisterrijk. Van de Pol: '2008 is een uitermate succesvol jaar geweest, dat we boven begroting hebben afgesloten.' Luisterrijk liet het afgelopen jaar regelmatig van zich horen met radiocampagnes op de publieke omroep en BNR Nieuwsradio, bij beurzen en natuurlijk tijdens de Week van het Luisterboek. Ook de uitgevers waar Luisterrijk mee samenwerkt zijn tevreden. De door Luisterrijk gegenereerde omzet stijgt elke maand. 'Er zijn nog geen tekenen van enige recessie, de omzetstijging van vorig jaar zet zich voorlopig voort', aldus Van de Pol.
Vorig jaar viel Luisterrijk ook al in de prijzen tijdens de Thuiswinkel Awards. De downloadshop voor luisterboeken won toen de publieksprijs in de categorie cd's/dvd's, boeken, tijdschriften & games klein. Luisterrijk biedt - ruim twee jaar na de start - ruim 700 luisterboeken aan. Het is daarmee veruit de grootste downloadshop voor luisterboeken in de Benelux. Ook dit jaar is Luisterrijk weer participant bij de Week van de Luisterboek van 17 t/m 28 juni 2009.