15-01-2011 @ 09:30
Palomine en 22tracks zijn de winnaars van de vierde editie van de Interactive Awards. Palomine won de Artist Award, de prijs voor de band met het meest innovatie, online marketing concept. 22tracks won de Company Award, de prijs voor het bedrijf met de meest onderscheidende en vernieuwende manier van muziek aanbieden. De Interactive Awards zijn een initiatief van Eurosonic Noorderslag, theFactor.e en Buma/Stemra.
Artist Award
Palomine heeft zich volgens de jury het meest uitzonderlijk geprofileerd door met het project ‘The World is Listening’ hun nieuwe single in de verste uithoeken van de wereld te laten horen. Onder andere met de inzet van YouTube, heeft de band binnen elf maanden luisteraars verzameld van alle 194 landen in de wereld. Op een interactieve map op de website zijn alle videobijdragen van buitenlandse fans te zien. Palomine ontvangt, naast de Award zelf, € 5000.
Juryvoorzitter Krause: “Het concept van Palomine is mooi, origineel en ambitieus. Het vervolgens ook waarmaken, is een teken van lef.”
De overige genomineerden voor de Artist Award waren C-Mon & Kypski met hun ‘One frame of fame’ en Pete Philly met ‘Open Loops’.
De publieksstem ging naar Pete Philly. Palomine werd tweede en C-Mon & Kypski werd derde.
Company Award
De winnaar van de Company Award, 22tracks, onderscheidde zich met een online jukebox met 22 playlists van verschillende genres, met op iedere lijst 22 nummers, geselecteerd door DJs uit Amsterdam. 22tracks geeft een kort overzicht van de laatste muziek, promoot nieuwe artiesten en laat het publiek kennismaken met nieuwe genres. 22tracks heeft € 5000 gewonnen.
Juryvoorzitter Krause: “22tracks biedt een laagdrempelige manier om nieuwe muziek te leren kennen. Daarnaast is het voor artiesten makkelijk om een groter publiek aan te spreken.”
De overige genomineerden voor de Company Award waren Bandcamp en Mflow.
De uitreiking
De uitreiking van de Interactive Award 2011 vond plaats op vrijdag 14 januari tijdens Eurosonic Noorderslag in de Oosterpoort te Groningen. Tijdens de uitreiking presenteerden de genomineerden hun concepten, waarna de jury in overleg een beslissing maakte wie het hoogst aantal punten verdiende. De combinatie van de stem van de jury en de publieksstem bepaalde de winnaar van de Artist Award.
De winnaar van de Company Award werd uitsluitend bepaald door de jury. De jury bestond uit Raymond van Vliet (BM Buma/Stemra, MD Cloud 9), Thijs Helfrich (theFactor.e), Scott Cohen (The Orchard), Pim Betist (Oprichter Sellaband en Africa Unsigned), Arda Gerkens (voormalig kamerlid) en Krause (winnaar Artist Award 2010).
Over Interactive Awards 2011
De Interactive Awards 2011 zijn een samenwerking tussen Eurosonic Noorderslag, webagency theFactor.e en Buma/Stemra. Met de Artist Award worden acts gestimuleerd in het maken van opvallende interactieve campagnes en bijzondere online initiatieven. De Company Award stimuleert inspirerende, interactieve muziekportals die de auteursrechten in acht nemen.