U2's 360° Tour na 2 jaar hard werken: best selling live-act

03-08-2011 @ 12:06

U2's 360° Tour levert na 2 jaar hard werken als resultaat: de best verkochte liveband ooit

Met een bedrag van meer dan $736.000.000 (=rond € 515.000.000) bruto is U2's 360° Tour het best verkochte live-event ooit. Hiermee zijn the Rolling Stones verslagen, die tot nu toe het record hadden ($558 million) met hun A Bigger Bang-tour.
Het laatste concert tijdens de 360° Tour was op 30 juli jl. in de Canadese stad Moncton op het terrein van Magnetic Hill Music Festival.
Hoeveel bezoekers dit laatste optreden heeft getrokken is op dit moment van het schrijven nog niet geheel duidelijk. Het record van het Magnetic Hill Music Festival tot nu toe stond op naam van The Rolling Stones met 85.000 in 2005 tijdens hun A Bigger Bang Tour. Gevolgd door het bezoek van Paus Johannes Paulus II in 1984 met 75.000 mensen en AC/DC in 2009 tijdens hun Black Ice World Tour met 70.000 mensen.
Magnetic Hill Music Festival is in Moncton Canada en één van de grootste muziek-evenementen locaties van Canada.

Na 2 jaar touren is het bruto resultaat dus rond de € 515 miljoen, echter wat het netto eindresultaat is, dat is niet bekend en zal vermoedelijk ook niet echt bekend worden gemaakt. De inschatting is dat deze tour meer dan $1 miljoen per dag kostte. De kwaliteit staat altijd voorop bij U2, ook als dit ten koste gaat van extra kosten. Die extra kosten zijn er. Denk hierbij alleen al aan de 'klauwen' die uiteindelijk zijn gemaakt. De producent van de klauw komt uit Belgie (www.stageco.com). Na een aanvankelijke productie van 2 werd een 3e reserve exemplaar gemaakt (1 ter plekke, 1 onderweg en 1 reserve voor het geval er sprake is van grote afstanden)

Ik had 21 juli 2009 de gelegenheid om het gehele tour-itinary te mogen inkijken van het management voorafgaand aan het tweede optreden in de Amsterdamse Arena.
Na inzage mocht ik dit bijzondere boekwerk inclusief 2 speciale t-shirts zelfs houden.
Hieruit blijkt o.a. dat er maar liefst bijna 400 mensen werkzaam zijn bij deze organisatie en dat er 126 trucks/wagens en 12 bussen meerijden met dit 360° Tour-circus. Alleen één klauw al heeft 120 trucks nodig voor vervoer. Inclusief een 24 uur per dag draaiende catering.
Indrukwekkend hoe dit alles in elkaar zit en hoe deze strakke organisatie werkt.

Nog enkele feiten aan het einde van deze tour:
    * tour-start op 30 juni 2009 in Camp Nou - Barcelona (capaciteit: 90.000)
    * tour-einde op 30 juli 2011 in Moncton - Magnetic Hill Music Festival
    * Optredens in 30 landen
    * In totaal 110 concerten
    * Ruim 7.100.000 bezoekers, waarvan in Mexico Stad alleen al 320.000 fans 
    * 92.270 diners/lunches/ontbijt voor personeel en gasten
    * 9.760 gitaarsnaren vernieuwd
    * 400 ton: het gewicht van een volledige beladen klauw
    * 134 crew (waarvan 33 Vlaamse medewerkers, vanwege de Vlaamse klauw-producent)
    * 126 vrachtwagenchauffeurs
    * 12 buschauffeurs

Mede door de opvallende klauw bij deze 360° produktie was het bij bijna alle optredens mogelijk om vaak 25% meer bezoekerscapaciteit te krijgen, met dus regelmatig 100% uitverkocht situatie, i.p.v. de onder normale omstandigheden altijd lege plaatsen achter de stage waar de groep/artiest optreedt. Meer fans dan ooit konden met deze tour nog eens ervaren wat U2 voor een unieke en bijzondere ervaring live is.
Mede door de publicatie eerder dit jaar van mogelijke belastingontduiking van de groep is er even een discussie hierover geweest, echter de wijze waarop U2 haar zaken wereldwijd regelt via Nederland is een veelgebruikte methode, die o.a. ook wordt gebruiikt door The Rolling Stones, Paul McCartney en vele anderen.
Laten we even stil staan bij het feit dat U2 bij een eerdere uitgebreide wereldtour al bijna failliet ging vanwege hun zeer nadrukkelijke wens om de kwaliteit boven de kwantiteit te laten gaan en alles nog beter te laten zijn dan wat normaal te doen gebruikelijk is. Het is ongelofelijk goed om te ervaren dat een band van dit niveau nog steeds dit van zichzelf eist.
Ook de vrijwel dagelijkse check van hoe het publiek reageert op het optreden van de dag ervoor. Groep en management zijn constant bezig met verbeteringen ten gunste van de fan.
Dat de groep met deze 360° Tour resultaat boekt na vele jaren keihard werken levert hier en daar wellicht jaloezie op. Het grootste deel van het publiek en critici ervaart toch respect. Deze U2-machine draait al constant vanaf 1979, nog steeds in groeiende vorm en mate.

De groep realiseert zich vooral ook dat hoge bomen veel wind vangen. 
Eerder dit jaar zag Dave Evans - The Edge - zich namens de groep genoodzaakt om via de pers een brief te versturen waarin hij beschuldigingen over het ontduiken van belasting o.a. in de US tegen te spreken.
"For the record, U2 and the individual band members have a totally clean record with every jurisdiction to which they are required to pay tax and have never been and will never be involved in tax evasion, U2 and its members have paid many, many millions of dollars in taxes to the United States Internal Revenue Service over the years."

U2
staat vol in de spotlights, mede ook door de vele andere activiteiten van o.a. Bono.
Door het wereldwijde succes van U2 kan de groep waar ze dat wensen deuren openen die voor andere gesloten blijven of veel minder makkelijk opengaan. Vooral Bono maakt daar op gepaste momenten gebruik van. Zijn inzet op verschillende soms zelfs politiek gevoelige onderdelen pakt hij wel aan en creëert mogelijkheden. De individuele groepsleden hebben ieder hun eigen charitatieve activiteiten die vrijwel nooit enige vorm van publiciteit halen, want dat willen ze niet, tenzij het gaat om bijvoorbeeld benefietconcerten.

De afronding van een bjizonder en groot hoofdstuk; U2's 360° Tour . Ik ben heel benieuwd naar het volgende hoofdstuk, want het U2-boek is nog lang niet uit.

Sieb Kroeske, 03-08-2011

http://www.u2.com/news/title/as-the-trucks-roll-out-of-town