26-06-2013 @ 15:04
Vanaf juli zullen naast fysieke singles en downloads ook muziekstreams meegeteld worden voor de Single Chart van GfK Dutch Charts. De lijst geeft daarmee een nog beter beeld van de populariteit van artiesten en hun singles.
Het aanpassen van de chart is een logisch gevolg van de veranderende manier waarop naar muziek geluisterd wordt. Streamingdiensten zoals Spotify, Deezer, Ziggo Muziek en Xbox Music zijn sterk in opmars. In 2012 groeide de consumentenbesteding aan streamingabonnementen van 8,9 miljoen euro naar 29,6 miljoen. Het aantal gedownloade singles groeide tegelijkertijd met 17% naar 10 miljoen stuks. Dit jaar zette de groei in het eerste half jaar door. Cijfers daarover worden binnenkort bekend gemaakt.
GfK Dutch Charts maakt de Single Chart in opdracht van NVPI Audio. Martin Jessurun, voorzitter van de Chart Commissie van NVPI Audio: ‘Hitlijsten zijn van oudsher van groot belang in de muziekwereld. Het is immers de meest directe manier om de populariteit van onze artiesten en hun muziek te meten. Dan is het dus erg belangrijk dat we streams ook meetellen.’
Het bestuur van NVPI Audio heeft tevens besloten om in navolging van de Verenigde Staten per 1 juli streams mee te tellen voor de gouden en platina statussen van single tracks. Voor albums wordt dit nog voorbereid. NVPI is verantwoordelijk voor het verstrekken van de gecertificeerde penningen voor de zogenaamde “goud en platina”.