27-07-2013 @ 12:10
De netto radioreclamebestedingen zijn in de eerste helft van 2013 goed voor € 104.499.000. Er is een voorzichtig herstel te zien met een relatief beter tweede kwartaal dan het eerste en met een stijging van het aantal adverteerders. Dit blijkt uit cijfers van het Radio Advies Bureau (RAB).
Netto omzet radioreclame | 2012 | 2013 |
1e kwartaal spot | 44.640.000 | 43.238.000 |
1e kwartaal non-spot | 2.735.000 | 2.388.000 |
2e kwartaal spot | 56.131.000 | 55.443.000 |
2e kwartaal non-spot | 3.734.000 | 3.430.000 |
NB: Er heeft een correctie plaatsgevonden in de omzet van het tweede kwartaal 2012.
Adverteerders
In het eerste half jaar van 2013 is het aantal adverteerders gestegen naar 1.121 ten opzichte van 1.023 in dezelfde periode een jaar eerder, dit is een stijging van 9%. Adverteerders die in beide jaren aanwezig waren op radio hebben 10% meer zendtijd afgenomen. (Bron: Nielsen).
Liedewij Hentenaar, directeur RAB: “Het is goed te zien dat de omzet zich stabiliseert in het tweede kwartaal. Het recent gepubliceerde platformonderzoek liet al zien dat onze radiozenders het goed doen en dat radio mobieler wordt. Dit alles samen met de uitrol van digitale etherradio via DAB+ (met meer en betere ontvangstmogelijkheden) geeft dit het medium veel perspectief. Het bereik van radio groeit en daarmee ook de mogelijkheden voor radioreclame.”.
Het RAB (Radio Advies Bureau) is het kenniscentrum voor iedereen die zich beroepsmatig bezighoudt met radio als reclamemedium. RAB treedt op als vertegenwoordiger van de landelijke en regionale publieke en commerciële radiostations en stimuleert met deze bundeling van krachten de ontwikkeling van het vakgebied radio. RAB is een van de opdrachtgevers van het Nationaal LuisterOnderzoek (NLO) en biedt ondersteuning aan adverteerders, reclame- en mediabureaus om effectieve en creatieve radioreclame te maken.
bron: rab.fm