25-09-2013 @ 21:44
The Bran Flakes, The Evolution Control Committee en Go Home Productions remixen het werk van Raymond Scott
Als muzikant, bandleider, componist en uitvinder was Raymond Scott dan wel een perfectionist, qua stijl was dat wel anders: zijn ‘Quintette-jazz’ uit eind jaren ’30 was een interessante hybride mix van etnische stijlen en geluiden vanuit de gehele wereld op een voor die tijd nogal drijvende beat. Zijn orkestwerken schieten heen en weer tussen swing-era dance en herkenbare concert jazz. Veel van zijn muziek kwam in Cartoon Bros. cartoons terecht, maar niemand had dat toen in de gaten, omdat Scott het daar nooit over had. Het feit dat zijn muziek in cartoons te horen was, had een puur zakelijke reden, en leverde hem de middelen op zodat hij verder kon.
Zijn elektronische muziek viel destijds ook niet op. Vanwege Scott’s achterdochtige karakter trad hij zo min mogelijk naar buiten met zijn uitvindingen; zijn demo’s die hij rondstuurde aan bedrijven waren voorzien van een audio-watermerk. Scott’s electronische muziek werd veel gebruik in de VS in de jaren 50 en 60, maar in tegenstelling tot sommige tijdgenoten, werd hij niet direct herkend als ‘elektronische muziek pionier’.
Vanwege deze en nog een aantal andere redenen, wordt Raymond Scott bijna nooit vermeld in geschiedenisboeken. Scott’s focus was ook niet op één genre, waar hij dan de rest van zijn leven op doorging: hij sprong van genre naar genre, een soort muzikale rusteloosheid. Muzieklabel Basta Music heeft samen met Irwin Chusid sinds 1998 een continue stroom van releases uitgebracht met Scott’s werken. Originele opnamen, waaronder veel niet eerder uitgebracht werk, maar ook vele heropnamen, met onder andere The Beau Hunks en het Metropole Orkest. Op het nu uitgebrachte album ‘Rewired’, zijn anderen aan het werk met de originele opnamen van Scott.
Drie remixers, The Bran Flakes (Canada), The Evolution Control Committee (US) en Go Home Productions (UK) kregen toegang tot honderden opnamen, waaronder zeer veel onuitgebracht materiaal. Opnamen van 1930 tot de jaren 80. “Maak ’t leuk, houd ’t ritmisch, laat ’t swingen” was de opdracht. Alle drie maakten ze zes stukken, en met z’n drieën werkten ze aan Scott’s meest bekende stuk ‘Powerhouse’.
Ongeveer 250 verschillende samples werden gebruikt voor deze 19 stukken. Ze werden ge-edit, geloopt, omgedraaid, ge-eq’d, gepitched en uitgerekt. Scott fans zullen heel veel stukken direct herkennen, maar sommigen werden tot bijna onherkenbaar vervormd. Het artwork is een aangepast werk van jazz-album-illustrator Jim Flora.
(Basta Music, 14 oktober 2013)
http://www.bastamusic.com/catalog/raymond-scott