20-06-2015 @ 20:10
Na het succes van Pinkpop, waar VPRO 3voor12 een Virtual Reality (VR)-versie (www.vpro.nl/fotodag1) heeft gemaakt van de allergrootste Nederlandse 360 graden groepsfoto ooit, presenteerde de VPRO deze week op het Mediapark Jaarcongres de eerste VPRO Virtual Reality-productie met een artistieke insteek. Voor de Human/VPRO-serie De Volmaakte Mens werd kunstenaar en filmmaker Steye Hallema van VPRO Medialab gevraagd om een eigen VR-vertaling te maken van de wetenschapsserie. Dit resulteerde in een kunstzinnige, persoonlijke VR-belevenis, die met behulp van de speciale VPRO Cardboard en een smartphone te ervaren is. Tijdens het Mediapark Jaarcongres presenteert hoofd digitaal van de VPRO, Geert-Jan Bogaerts, de primeur van deze VR-belevenis van De Volmaakte Mens en kunnen de bezoekers deze film ter plekke zelf ervaren.
VPRO als grensverkenner
De VPRO wil als grensverkenner de aanjager zijn van nieuwe technologische ontwikkelingen in media-content om zo innovatieve vormen van verhalen vertellen te onderzoeken. Dit gebeurt door structurele samenwerking met ontwerpers, uitvinders en mediamakers. VPRO Medialab op Strijp-S in Eindhoven brengt deze mensen samen en laat hun experimenteren met nieuwe media toepassingen zoals de Oculus Rift, de virtuele bril die nu nog vooral voor games wordt gebruikt. En potentiële productiemiddelen als drones en iBeacons.
Primeur! Je eigen VPRO cardboard
Omdat je een VR-ervaring echt zelf moet zien en geloven biedt de VRPO een eigen cardboard om zelf even in de wereld van Virtual Reality te stappen. Ga naar www.vpro.nl/vr en kijk hoe eenvoudig je de cardboard in elkaar kan zetten. Ontdek hoe indrukwekkend het is om elke bezoeker op Pinkpop loepzuiver in een 360 graden groepsfoto te zien. Download de app om zelf de VR-film van De Volmaakte Mens te beleven.
Voor meer informatie en downloaden app: www.vpro.nl/vr