Netto mediabestedingen 2016 in Nederland 4,7 miljard euro

20-06-2017 @ 11:22

Bedrijven gaven in 2016 niets meer uit aan reclame dan in 2015: 4,7 miljard euro. “Het is dat de inflatie zo laag is, anders was er geen reële groei geweest in de netto mediabestedingen”, aldus marktonderzoeker Nielsen in hun rapport.

Uit een nieuw rapport komt naar voren dat de mediabestedingen vorig jaar met 1,4 procent stegen tot 4,7 miljard euro. Het líjkt dat er in een jaar tijd niet veel is veranderd, maar dat is schijn.

Vrijwel alle mediatypen in Nederland zagen de instroom van reclame-euro’s afnemen. Van sponsoring tot bioscoop en van kranten tot folders. Slechts twee mediavormen lieten groei zien: Out of Home en Online.

De tv-bestedingen stegen 0,4 procent tot net geen miljard euro. Print daalde met 9,4 procent tot 789 miljoen euro. Daarbij daalden vooral de dagbladen en HaH-bladen harder dan tijdschriften.

Eerdere cijfers van het IAB lieten deze ontwikkeling voor online zien: “De digitale bijdrage aan de marktgroei bedraagt 166 miljoen euro, maar de papieren media halen daar bijna de helft vanaf. Ook de daling bij sponsoring is met 24 miljoen euro substantieel.”

De groeicijfers bij Online komen overigens grotendeels ten goede aan Facebook en Google. Onderzoek van Zenith liet onlangs zien dat deze twee partijen verantwoordelijk zijn voor 64 procent van de internationale groei in internetreclame tussen 2012 en 2016. In de ons omringende landen wordt nu de eerste bescheiden stapjes gezet door mediabedrijven om door volumebundeling een alternatief te bieden voor deze twee Amerikaanse giganten.

bron: Erwin Boogert/Emerce https://www.emerce.nl/nieuws/netto-mediabestedingen

Deel dit artikel op: