21-01-2019 @ 11:05
De NPO wil reclame op haar platforms afbouwen. Als eerste bij de kinderprogrammering van Zapp & Zappelin, waarna de online platforms van de NPO volgen. Dit stelde Shula Rijxman die zowel bestuursvoorzitter is van de NPO als bestuurslid van de STER, tijdens haar nieuwjaarstoespraak.
De NPO wil dan financiële compensatie krijgen via de politiek uit belastingmiddelen. De NPO wordt de afgelopen jaren door politiek Den Haag afgerekend op dalende reclame-inkomsten van de STER die een koppeling kent met het budget voor de publieke omroep en kent daardoor dalende budgetten.
Het verdwijnen van kinderreclame bij Zapp en Zappelin zou met name impact hebben op merken als Disney Channel/Disney XD, RTL Telekids (RTL8) en Nickelodeon. Het stoppen met reclame bij publieke jeugdprogramma's past in een trend.
In onder andere Noorwegen, Vlaanderen, Frankrijk en Italië is reclame taboe bij de publieke jeugdprogrammering. In Frankrijk en Italië is dat afgelopen jaar ingevoerd.
bron: nederlandsmedianieuws.nl/ david de jong