21-01-2020 @ 23:07
De landelijke radiozenders van de NPO hebben in 2019 het gezamenlijke luistertijdaandeel verder zien groeien. NPO Radio 1, 2, 4, 5 en NPO 3FM behalen het afgelopen jaar samen een gemiddeld luistertijdaandeel van 30,6%. In 2018 was het luistertijdaandeel van de zenders samen 29,8% en het jaar daarvoor 29,2%.
NPO Radio 2 blijft met een gemiddeld luistertijdaandeel van 13,3% ook in 2019 de best beluisterde radiozender van Nederland. In november-december 2019, de periode waarin de NPO Radio 2 Top 2000 wordt uitgezonden, bedraagt het luistertijdaandeel 17,7%: een record in deze maanden.
NPO Radio 4 en 5 behalen in 2019 met gemiddelde luistertijdaandelen van respectievelijk 2,5% en 4,4% de hoogste jaarcijfers ooit. NPO Radio 1 blijft met een jaargemiddelde van 7,9% stabiel vergeleken met het evenementenjaar 2018. NPO 3FM heeft over 2019 een gemiddeld luistertijdaandeel van 2,5%.
Jurre Bosman, directeur Audio NPO: “Ik ben er trots op dat zoveel luisteraars afstemmen op de radiozenders van de NPO. Daarnaast hebben we het afgelopen jaar de belangstelling voor ons groeiende podcastaanbod flink zien toenemen. Dit aanbod zullen wij ook dit jaar samen met de omroepen verder uitbreiden.”
Hieronder een overzicht van de recent gepubliceerde luistercijfers, verdeeld tussen publiek en commercieel, vergeleken met dezelfde periode in 2003
2019 | 2003 | |||
publiek | nov-dec | nov-dec | ||
NPO Radio 2 | 17,7 | 10,3 | ||
NPO Radio 1 | 7,3 | 8,6 | ||
NPO Radio 5 | 4,5 | 0,9 | ||
NPO Radio 4 | 2,5 | 1,6 | ||
NPO 3FM | 2,3 | 8 | ||
34,3 | 29,4 | |||
commercieel | nov-dec | nov-dec | ||
Radio 10 | 11,1 | 4,5 | ||
Sky Radio | 10,5 | 13 | ||
Radio 538 | 9,5 | 10,8 | ||
Q Music | 8,3 | x | ||
Radio Veronica | 3,1 | 4 | ||
100%NL | 2,5 | x | ||
SLAM FM | 1 | 0,5 | ||
ClassicFM | 1 | 2,8 | ||
Sublime FM | 0,8 | x | ||
BNR | 0,6 | 0,3 | ||
48,4 | 35,9 | |||