Downloadmarkt groeit wereldwijd harder dan cd-verkopen dalen

31-03-2006 @ 11:53

Nederlandse markt blijft achter
De verkoop van muziek via het internet en mobiele telefoons heeft wereldwijd een grote vlucht genomen. De goei die dit jonge marktsegment in 2005 doormaakte overtreft de daling in de wereldwijde CD-verkopen. Dat maakt de IFPI, de wereldwijde organisatie van de platenmaatschappijen, 31 maart 2006 bekend. Doordat de verkoop van andere fysieke dragers, zoals DVDs, inzakte, daalde de totale wereldwijde muziekmarkt inclusief digitale muziek met 3%. De Nederlandse markt laat een ander beeld zien.
De verkopen van geluidsdragers en digitale bestanden maakt ongeveer zestig procent van de totale inkomsten van de muziekindustrie uit. Als de andere vormen van muziekexploitatie, zoals radiolicenties, het uitgeven van muziek, ringtones en liveoptredens worden meegerekend, bedraagt de wereldomzet van de muziekindustrie 60 miljard dollar. Door de dalende verkoopopbrengsten worden de andere exploitatievormen steeds belangrijker. Geluidsopnamen zijn en blijven echter van cruciaal belang. Zij zijn immers de motor van de muziekmarkt en de core business van een platenmaatschappij.
De manier waarop fans en consumenten muziek kopen verandert razendsnel en maakt de muziekmarkt tot een gemengde economie. Het is bemoedigend dat de markten met de grootste digitale verkopen de best presterende zijn. In Japan is de groei van de digitale markt al groter dan de daling van de fysieke markt, en andere markten volgen hopelijk snel. De verkopen van dragers zijn door een combinatie van factoren, zoals on-linepiraterij, de concurrentie van andere entertainmentproducten en veranderende muziekbestedingen, opnieuw gedaald, aldus IFPI-voorzitter en CEO John Kennedy.

Nederlandse markt blijft achter
De Nederlandse markt deed het in 2005 met een daling van 14% relatief slecht en komt nu op de twaalfde plaats van de omzetranglijst uit. De omzet uit digitale muziek bedroeg 2%. In de VS is dat inmiddels 9%. Platenmaatschappijen genereerden een omzet van 197 miljoen euro bij consumentenbestedingen van 345 miljoen euro. De NVPI meldde al eerder dat de sector werkt aan het herstel van de markt, met name door het verder ontwikkelen van de on-linedistributie. Daartoe is een aantal initiatieven in ontwikkeling, zoals een collectieve promotiecampagne voor muziekdownloads, een digitaal magazijn, een content managementsysteem voor kleine labels en artiesten en een gratis kennismakingssite voor nieuwe muziek. Om deze initiatieven voldoende kans van slagen te geven is steun in de vorm van betere mogelijkheden om illegaal aanbod te bestrijden door enerzijds een juiste implementatie van de Europese handhavingsrichtlijn en anderzijds het verbieden van downloaden uit illegale bron zoals bijvoorbeeld het geval is in Duitsland, Engeland en aanstonds Frankrijk - hard nodig.
bron: nvpi