01-02-2007 @ 16:21
De omzet voor entertainmentproducten als muziek, video en games is licht gestegen ten opzichte van het jaar daarvoor. Daarmee lijkt de trend dat er vooral sprake was van scherpe dalingen doorbroken. Belangrijke groeiers zijn de spelconsoles en de muziekdownloads, terwijl ook de dvd-markt een plus laat zien. In totaal besteedden consumenten 986 miljoen euro aan entertainmentproducten.
Dankzij een groot aantal succestitels en het succes van televisieseries op dvd, kon de dvd-markt opnieuw een stevige groei in stuks laten zien. Opvallend is dat dvd’s vooral tijdens de feestmaanden massaal gekocht worden. Met 1,5 miljoen verkochte dvd’s in de week voor kerst, kan geconcludeerd worden dat dvd’s een geliefd cadeau-item zijn. Vooral titels als Pirates of the Carribbean 2, Da Vinci Code, Harry Potter 4, Ice Age 2, Chronicles of Narnia, King Kong, Over the Hedge, Cars, Mission Impossible 3 en Chicken Little deden het goed.
De nog jonge markt voor gamessoftware boekte in 2006 een groei van 9% in omzet die vooral voortkomt uit de hogere verkopen van games voor de console. De omzet uit verkopen van pc-games daalde immers ondanks dat er meer aantallen van dit product verkocht werden. Groei is er ook te zien in de verkoop van hardware. Hier is in 2006 een omzetstijging te zien van 35%, die vooral is toe te schrijven aan de verkoop van de Xbox360, de Playstation Portable en de Nintendo DS.
Goed jaar voor nationaal muziekproduct
2006 was een goed jaar voor het Nederlands muziekproduct. Het aandeel nationaal product steeg van 22% naar 33% in de maand december. Drie van de vijf bestverkochte singles is dan ook van Nederlandse bodem. Van de vijf bestverkochte albums zijn er drie nationaal product: Jan Smit, Bløf en Marco Borsato.
Prijzen verder naar beneden
De gemiddelde prijzen die aan de kassa werden betaald daalden in 2006 nog verder. Een cd-album zakte in prijs naar 12,71 (was 12,95), terwijl voor een dvd gemiddeld 11,06 moest worden afgerekend – een daling van 10%. Ook games werden goedkoper. De gemiddelde prijs van consolegames daalde van 35,56 naar 30,77.
De entertainmentmarkt in 2006
2006 | 2005 | % | 2006 | 2005 | % | |
Albums | 247,9 | 266,8 | -7 | 19,5 | 20,6 | -5 |
Singles | 6,4 | 8 | -20 | 1,7 | 2 | -18 |
Muziekvideo (dvd/vhs) | 52,5 | 63,6 | -18 | 3,5 | 4,6 | -24 |
Totaal Audiodragers | -9 | -9 | ||||
Downloads | 10,1 | 4,3 | 135 | 10,1 | 4,3 | 135 |
Totaal Audio | ||||||
VHS verkoop | 0,7 | 3,5 | -80 | 0,2 | 0,8 | -74 |
dvd verkoop | 332,5 | 325 | 2 | 30,1 | 26,8 | 12 |
umd | 1,1 | 0,5 | 132 | 0,09 | 0,03 | 260 |
Totaal Video Verkoop | 2 | 10 | ||||
PC games | 57,1 | 58 | -2 | 3,5 | 3,2 | 10 |
Console games | 157,3 | 128 | 23 | 5,1 | 3,6 | 42 |
Totaal Gamesdragers | 15 | 26 | ||||
Games hardware | 120,3 | 89 | 35 | 0,64 | 0,56 | 15 |
Totaal Games | 22 |