23-02-2012 @ 20:07
De entertainmentindustrie slaagt er steeds beter in de digitale consument te bedienen. Het aantal consumpties van muziek, televisieseries, films en games was in 2011 hoger dan ooit tevoren. Omdat de gemiddelde prijs voor digitale producten lager is dan die van cd’s en dvd’s daalde de totale omzet. De verwachting voor 2012 is positief, maar betere mogelijkheden om illegaal aanbod te bestrijden zijn noodzakelijk om de achterstand die Nederland heeft duurzaam in te lopen.
De Nederlandse consument besteedde in 2011 in totaal 180,2 miljoen euro aan fysieke producten, zoals cd’s. Dat is 10,3% minder dan in 2010. De bestedingen aan downloads stegen naar 25 miljoen euro. Fysieke albums zijn nog steeds de belangrijkste omzetmaker. Albumverkopen vormen bijna 80% van de totale consumentenomzet. Dat blijkt uit cijfers van GfK en NVPI. NVPI schat het totale omzetaandeel uit de digitale markt – downloads én streaming – op brancheniveau in op ongeveer 15%. Wereldwijd ligt dat aandeel op 32%. In de Verenigde Staten is het meer dan 50%.
De fysieke markt voor films en televisieseries daalde met meer dan 8%. De omzetdaling wordt voornamelijk veroorzaakt door prijsdalingen, waardoor de markt in stuks slechts met 1% daalde. Tegenover deze negatieve ontwikkelingen van de fysieke markt staat de snelle opkomst van de digitale markt. De omzet uit video-on-demand wordt door GfK en NVPI geschat op 53 miljoen euro, een stijging van 51% ten opzichte van 2010 toen de omzet naar schatting 35 miljoen bedroeg.
Games en andere interactieve software
De omzet uit verkopen van games daalde met ruim 24 miljoen euro. De digitale omzet van deze productgroep wordt door GfK en NVPI ingeschat op 28 miljoen euro. Daarbij gaat het om spellen die worden verkocht via de netwerken van uitgevers zoals Xbox Live of het PlayStation Network en voor pc-games via portals als Steam. Gaming is daarnaast een belangrijk onderdeel van de mediaconsumptie via tablets, smartphones en sociale netwerken. De prijzen van dit soort games zijn echter vele malen lager dan die van games voor de consoles, waardoor het aantal consumpties sterker stijgt dan de omzet.
NVPI verwacht dat in 2012 de omzetten uit digitale distributie verder zullen toenemen maar de dalingen in de verkopen van fysiek product niet volledig kunnen compenseren. Dat betekent ook dat de achterstand die Nederland op dit gebied heeft niet wordt ingelopen. ‘Het aanbod ontwikkelt zich ondanks de moeilijke marktomstandigheden, niet dankzij’, stelt Directeur-voorzitter Paul Solleveld. ‘De leden van NVPI willen niets liever dan de legale markt verder ontwikkelen. Laat 2012 het jaar zijn waarin de overheid hen daarbij eindelijk de helpende hand toesteekt, onder andere door een vlotte introductie van de verbeterde mogelijkheden tot bestrijding van illegaal aanbod die staatssecretaris Teeven voorstaat’.
Verkopen fysiek product en muziekdownloads in 2011:
2010 | 2011 | % | 2010 | 2011 | % | |
Albums (fysiek) | 160,9 | -9,2% | 15,1 | 13,5 | -10,9% | |
Singles (fysiek) | 0,9 | -28,7% | 0,3 | 0,2 | -30,1% | |
Muziekvideo (dvd/vhs) | 22,4 | 18,4 | -17,9% | 1,6 | 1,4 | -14,7% |
Albums (digitaal) | 11,8 | 16,4 | 38,8% | 1,2 | 1,6 | 38,8% |
Singles (digitaal) | 6,5 | 8,7 | 34,3% | 6,2 | 8,4 | 35,3% |
dvd | 258,5 | 227,4 | -12% | 24,6 | 23,5 | -4,5% |
Blu-ray | 28,7 | 36,2 | 26% | 1,5 | 2,3 | 56,4% |
PC games | 37,5 | 31,4 | -16,2% | 2,2 | 1,8 | -18,5% |
Console games | 246,6 | 228,7 | -7,2% | 7,1 | 6,4 | -10,3% |
Games hardware (consoles) | 181,2 | 145,9 | -19,5% | 0,9 | 0,75 | -16,3% |
Cijfers afkomstig van GfK Retail and Technology Benelux en NVPI. De tabel geeft de consumentenbestedingen (inclusief btw) aan aanschaf van de genoemde entertainmentproducten weer. Directe of indirecte bestedingen aan het huren, lenen, kopiëren, luisteren, bekijken of op een andere manier consumeren van entertainmentproducten worden in dit overzicht niet gerapporteerd.