VERKOOP ENTERTAINMENTPRODUCTEN GEDAALD

02-09-2010 @ 15:42

De verkoop van entertainmentproducten is in de eerste helft van 2010 gedaald. Consumenten besteedden in de eerste helft van het jaar €348 miljoen aan de aanschaf van muziek, films en series en games. Dat is 8% minder dan in de eerste helft van 2009.

De drie deelmarkten die samen de entertainmentmarkt vormen kennen meer dan voorheen elk een eigen dynamiek in aanbod en productontwikkeling aan de ene kant en consumentengedrag aan de andere kant. Daardoor verschillen de resultaten voor muziek, films en series en games onderling behoorlijk. De drie deelmarkten hebben echter alle drie te maken met verminderde consumentenbestedingen als gevolg van de economische recessie en de onverminderd grote concurrentie van illegaal aanbod op het internet.

Tegelijkertijd is er een verandering waarneembaar in de consumentenbestedingen die volgt op de ontwikkeling van online diensten die de consument snelle en eenvoudige mogelijkheden biedt om films en series online te bekijken en muziek te beluisteren. Mits aan de juiste randvoorwaarden wordt voldaan, ligt het in de lijn der verwachting dat het gebruik hiervan de komende tijd verder zal toenemen waardoor de ruimte voor producenten en uitgevers van muziek, films en series en games om risicodragend te investeren in nieuwe artiesten, producten en diensten groter wordt.

Nieuwe films leiden videomarkt
Nieuwe films op dvd en blu-ray leiden de videomarkt. Dit segment groeide ten opzichte van de eerste helft van 2009 met 26%. Succesvolle titels waren de Nederlandse titels Storm en Komt een Vrouw bij de Dokter en de buitenlandse hits Avatar, This is It, Life en Alice in Wonderland. Blu-ray maakt nu 10% van de filmed entertainmentmarkt uit.

Goed half jaar voor muziekalbums
Muziekalbums hebben een goed half jaar achter de rug. De verkoop van albums op CD is voor het eerst sinds jaren niet gedaald, terwijl de verkoop van digitale albums met 26% steeg. Naast het succes van internationale artiesten zoals the Baseballs is vooral het succes van Nederlandse artiesten, zoals Jan Smit, Frans Duijts, Jurk en Caro Emerald, opvallend.

Gamesmarkt stabiliseert   
De markt voor games is tot 2009 onstuimig gegroeid en laat sinds die tijd een krimp zien. Dit betekent echter niet dat de gamesmarkt in verval is. Daarvoor is de dynamiek immers nog veel te groot. Zo zijn er verschuivingen zichtbaar in de afzetkanalen maar worden er ook voortdurend nieuwe consumptiemogeljkheden ontwikkeld. De tweede helft van 2010 zal dan ook de graadmeter worden met belangrijke releases op alle platformen en de uitrol van Kinect en Move.

Halfjaarcijfers entertainmentmarkt 2010

  x miljoenen euro’s x miljoenen stuks
2010 2009 % 2010 2009 %
Albums (fysiek) 85,43 91,6 -6,7 7,28 7,43 -2
Singles (fysiek) 0,79 0,97 -18,9 0,22 0,26 -16
Muziek-dvd 10,91 12,34 -11,6 0,78 0,95 -17,5
Albums (digitaal) 5,25 4,17 26 0,53 0,42 26
Singles (digitaal) 2,77 2,54 8,9 2,79 2,57 8,9
Totaal Audio 105,1 111,6 -5,8 11,6 11,6  -0,2 
             
dvd  121,46 130,71 -7,1 11,4 13,91 -18
Blu-ray 12,84 7,49 71,4 0,66 0,3 120,4
Overig* 0,01 0.04 -65,6 0 0 -54,7
Totaal Video  134,31 138,24 -2,8 12,06 14,21 -15,1
             
PC games  15,88 18,6 -14,6 1,04 1,16 -10
Console games 100,91 116,6 -13,5 3,02 3,4 -11,3
Totaal Games 116,79 135,2 -13,6 4,06 4,56 -10,9
             
Totaal entertainmentsoftware 348,23 378,35 -8 24,41 27,42 -11
             
Games hardware (consoles) 79,92 108,68 -26,5 0,41 0,54 -24,6
Totaal Entertainmentmarkt 436,17 493,74 -11,7 28,14 30,95 -9,1

           

* Onder overig vallen VHS, UMD en HD-DVD

[if gte mso 9]> Normal 0 21 false false false MicrosoftInternetExplorer4 [if gte mso 9]> /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-language:EN-US;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} --> [if gte mso 10]>

Cijfers afkomstig van GfK Retail and Technology en NVPI. De tabel geeft de consumentenbestedingen (inclusief btw) aan aanschaf van de genoemde entertainmentproducten weer. Directe of indirecte bestedingen aan het huren, lenen, kopiëren, luisteren, bekijken of op een andere manier consumeren van entertainmentproducten worden hier niet gerapporteerd.

 

 

bron: nvpi