Muziekindustrie: Grote platenlabels zijn wakker geworden MySpace vs iTunes

26-09-2008 @ 12:52

Met gratis muziek gaat MySpace de concurrentie aan met iTunes

MySpace opende gisteren een gratis online muziekwinkel. Door muziek weg te geven, hopen muzieklabels hun teruglopende inkomsten met advertenties te compenseren. De ruim 120 miljoen leden van My-Space kunnen sinds gisteren terecht op de nieuwe muziekafdeling van de sociale netwerksite. In de digitale schappen ligt het assortiment van de vier grote muzieklabels – EMI Music, Sony BMG, Universal Music Group en Warner Music Group – plus de muziek van de ongeveer vijf miljoen artiesten met een MySpace-profiel. Het aanbod moet dat van Apple’s iTunes (ruim 8,5 miljoen nummers) gaan overtreffen.

Via internet kunnen leden al die muziek gratis beluisteren en in playlists op hun profielpagina plaatsen. Een flinke hoeveelheid reclamebanners moeten ze daarbij wel voor lief nemen, want daar willen News Corp, het moederbedrijf van MySpace, en de muzieklabels aan verdienen. Bedrijven als McDonalds, Toyota en Sony Pictures hebben al contracten getekend. Later wil MySpace ook concertkaartjes en merchandise van artiesten gaan aanbieden. Luisteraars die de muziek willen downloaden voor hun mp3-speler of een cd’tje, worden doorgestuurd naar webwinkel Amazon.com.
Voor de muziekindustrie is de samenwerking met MySpace Music een nieuwe poging om geld te verdienen. En dat is nodig, want onder meer door illegale downloads daalt de omzet al jaren. Vorig jaar was slechts een op de twintig downloads legaal, maar dat aantal stijgt snel. Bovendien ziet de muziekindustrie langzaam in dat er ook andere manieren zijn om geld te verdienen. Zo willen jongeren gratis met nieuwe muziek kennismaken, maar zijn ze vervolgens wel bereid een album te kopen en voor ervaringen zoals concerten te betalen.
             
bron: http://www.depers.nl