Online campagne Martini met muziek Caro Emerald op TV verder

16-05-2010 @ 21:41

De bekende online commercial voor Martini Moments, ontwikkeld door brand communication agency Watson & Lewis, is vertaald naar TV-commercials om de nieuwe zomercocktails Martini Rosato Royale en Martini Bianco Royale te promoten. In twee verschillende 15 seconden spots, te zien sinds 12 mei, worden fragmenten uit de online video getoond, met op de achtergrond de bekende #1 hit van Caro Emerald: 'A Night Like This'.

In oktober 2009 startte Watson & Lewis een online campagne voor Martini Nederland. Agents After All's zusterbedrijf The Missing Sync werd gevraagd een suggestie te doen voor een artiest en een track te produceren voor de online campagne. De video, gelanceerd op YouTube, trok maar liefst 1,5 miljoen unieke kijkers. Hoewel het mediabudget volledig aan online instrumenten (pre-roll advertising, banners, social media en blogs) besteed werd, bleek dat 71% van de respondenten tijdens de campagne-evaluatie* beweert de commercial van TV te herkennen. Dit succesvol genereren van offline brand awareness met een online campagne is voornamelijk te danken aan twee factoren: de hoge productiekwaliteit en de muziekselectie. Pieter Waller, Senior Brand Manager Martini Nederland: 'Het medialandschap is veranderd. Televisie is niet meer automatisch het meest voor de hand liggende medium. We besloten daarom om onze doelgroep te ontmoeten waar deze zich voornamelijk bevindt: online. Daarbij hoort wel een productiekwaliteit die niet onder doet voor TV en dus een investering in kwaliteit.'
Een andere succesfactor van de campagne is de muziek. Watson & Lewis oprichters Maaike Dommershuijzen en Gemma Broekhuis leggen uit: 'Martini is een authentiek merk en dus zochten we naar een nieuw nummer door een authentieke artiest. En via The Missing Sync vonden we haar: Caro Emerald. Na selectie van verschillende geluid- en tekstfragmenten ontstond 'A Night Like This'. Doordat de online Martini Moments commercial eveneens de officiële video van het nummer is, werd er op haast organische wijze aanwezigheid op traditionele kanalen - radio en tv - gegenereerd. 'A Night Like This' stond weken op #1 en creëerde daarmee sublieme Martini branding.'

De muziek en de hoge productiekwaliteit brachten de online campagne verder dan welk mediabudget, on- en offline, ooit gerealiseerd zou kunnen hebben. Herkenning is volgens Pieter Waller voldoende om direct het 'Martini-gevoel' van de Martini Moments campagne op te roepen. 'Dankzij het droomresultaat van de online campagne volstaan in de nieuwe TV-commercials 15 seconden van de originele 3 minuten video ter promotie van de zomercocktails Martini Rosato Royale en Martini Bianco Royale.'

bron: http://web.agentsafterall.nl/