11-06-2013 @ 20:25
De RAB Radio Advertising Awards zijn 11 juni tijdens het Turn-Up-the-Radio event in de Amsterdamse poptempel Paradiso uitgereikt. Ruim 300 anwezigen zagen hoe Tempo-Team (TBWA\NEBOKO), C1000 (ALFRED) en Stichting Stop Kindermisbruik (Publicis Amsterdam) door de vakjury Creatie tot winnaars werden bekroond. De favoriet van de Nederlandse consument is Albert Heijn (TBWA\NEBOKO). De titel Radioadverteerder van het jaar gaat naar Hornbach (Stroom Mediacommunicatie) en Patrick Horstman (Mindshare) is Radioplanner van het jaar.
Creatie profit
Titel: Herplaatsen
Adverteerder: Tempo-Team
Reclamebureau: TBWA\NEBOKO (Matthijs Slot en Ernst-Jan van Rossum)
Mediabureau: Mindshare
Jury commentaar: Er is goed gebruik gemaakt van de emotionele kracht van het medium radio. De commercial is bijzonder humoristisch vanwege het basisschool tafereel dat geprojecteerd wordt op het bedrijfsleven. De kwaliteit van het concept onderscheidt zich door een goed begrip van culturen in het bedrijfsleven en er wordt goed geacteerd.
Creatie Non-Profit
Titel: Realistische aanpak
Adverteerder: Stichting Stop Kindermisbruik
Reclamebureau: Publicis Amsterdam (Marcel Hartog en Jeroen van Zwam)
Mediabureau: Zenith Optimedia
Jury commentaar: De commercials zijn gebaseerd op een creatief goed idee waarbij de luisteraar op het verkeerde been wordt gezet. Dit maakt de boodschap overdracht en de herinnering zeer sterk. De uitvoering is kwalitatief sterk met een krachtige stem en functionele muziek.
Creatie Inhaker
Titel: Geluksvogeltjes
Adverteerder: C1000
Reclamebureau: ALFRED (Aad Kuijper en Patrick de Zeeuw)
Mediabureau: Kobalt
Jury commentaar: Een drie minuten durende feel good song die het hele reclameblok claimde. Een compromisloos concept met een goede uitvoering dat het EK heeft neergezet en de Nederlanders heeft geraakt.
Publieksprijs
Titel: Hmmm ijsjes
Adverteerder: Albert Heijn
Reclamebureau: TBWA\NEBOKO
Mediabureau: MEC
Radioadverteerder van het jaar
Adverteerder: Hornbach
Reclamebureau: Heimat Berlin
Mediabureau: Stroom Mediacommunicatie
Jury commentaar: Deze relatief nieuwe speler is in de doe-het-zelf branche in staat het medium radio, met een efficiënt budget, te claimen en heeft een goede match van de doelgroep met het medium. Hornbach weet zich met en op radio te onderscheiden door gebruik van opvallende creatie met een zeer sterk soundlogo. Hornbach maakt in de volle breedte gebruik van het medium in zenderkeuze en non-spot met een prijsvraag waarmee ZZP-ers een radiocampagne kunnen winnen.
Radioplanner van het jaar
Patrick Horstman
Mediabureau: Mindshare
Jury commentaar: Patrick is een vrolijke noot door altijd een radiograpje in zijn zendtijdaanvraag te verwerken. Hij onderhoudt nauw contact met de accountmanagers van radiozenders en door het medium met verve te promoten bij zijn collega’s blinkt hij uit als radioplanner.