15-01-2016 @ 10:07
Joint venture voor de radio-activiteiten.
TMG en Talpa gaan samenwerken op het gebied van Televisie, Radio en digitale Televisie (OTT)
TMG is op radiogebied eigenaar van Sky Radio en Radio Veronica. Talpa is eigenaar van Radio 538 en SLAM!. Met de samenwerking van TMG en Talpa binnen het nieuwe radiobedrijf komt voor bijna een kwart in handen van TMG, Talpa krijgt de rest van het belang.
Door de samenwerking met Talpa profiteert TMG van de creativiteit en het ondernemerschap van Talpa en het vermogen om de TMG content van tekst naar beeld te brengen. Talpa heeft bovendien veel ervaring met het ontwikkelen van interactieve, digitale en cross-mediale formats. Voor Talpa zijn de kracht van TMG op het gebied van de ontwikkeling van journalistieke content, sterke merken en het dagelijks bereik van miljoenen consumenten van belang. Beide partijen leveren kanalen, content, expertise en management capaciteiten. Als onderdeel van de strategische samenwerking levert TMG een cash-investering van € 27 miljoen. In de komende weken zal de principe overeenkomst die TMG en Talpa Holding hebben bereikt verder worden uitgewerkt.
Verder neemt TMG een belang van 15% in het aandeel dat Talpa in SBS heeft.
John de Mol over de samenwerking: “Voor mij komt er met het nieuws vandaag veel samen. Als ontwikkelaar en producent van content zetten wij een stap die de positie van de radiobedrijven aanpast aan de huidige tijd. Radio vind ik het meest interessante medium dat er bestaat, het is interactief, dynamisch en altijd live en door de snelheid kan een adverteerder bij wijze van spreken binnen een uur op de radio zijn. Iedereen ziet mij wellicht als televisieman, maar mijn carrière ben ik begonnen bij de radio en dat is waar mijn hart ook nog steeds ligt. Door het verruimen van de eigendomsbeperking van de Nederlandse commerciële radio per 1 januari 2016 is de weg vrijgekomen voor de consolidatie van de radiosector en kunnen we onze droom waarmaken om een sterk radiobedrijf te creëren en de radiomerken Radio 538, Sky Radio, Radio Veronica, SLAM! in een radio onderneming te laten samen gaan. Gezamenlijk bereiken we hiermee zo’n 7,3 miljoen luisteraars per week. Meer dan ooit zullen we de profielen van de verschillende stations kunnen aanscherpen, zodat ze maximaal complementair zijn en het totale bereik groter wordt.”
De betrokken radiozenders zijn complementair en hebben gezamenlijk een groter bereik. Dit geeft TMG veel meer mogelijkheden om adverteerders relevante consumenten te laten bereiken met de content die door alle merken van TMG wordt ontwikkeld en via de TMG platformen wordt verspreid.
Binnen de radio onderneming zal Talpa Holding een belang van 77,15% en TMG een belang van 22,85% houden. Het belang van TMG kan nog worden vergroot binnen de afspraken naar maximaal 25%.
In de komende maanden zal duidelijker worden welke consequenties de verschillende vormen van samenwerking tussen TMG en Talpa hebben voor de bestaande organisaties. Hiervoor wordt een zorgvuldig proces ingericht. TMG en Talpa verwachten medio tweede kwartaal hierover meer duidelijkheid te kunnen geven.
De transactie is onder voorbehoud van goedkeuring van de bevoegde toezichthouders. De betrokken ondernemingsraden zijn inmiddels ingelicht en worden om advies gevraagd.
Talpa Holding heeft een belang van 33% in SBS Nederland dat vier TV-zenders exploiteert: SBS6, SBS9, NET5 en Veronica. Talpa Holding is eigenaar van radiostations Radio 538 en SLAM!. Daarnaast heeft Talpa een minderheidsbelang in Radiocorp, dat de stations 100% NL en Radio 10 exploiteert.
Talpa Media, dat vroeger deel uitmaakte van Talpa Holding, is overgenomen door ITV Plc en is inmiddels een zelfstandig bedrijfsonderdeel binnen ITV studios.
Telegraaf Media Groep N.V. (TMG) is een van de grootste mediabedrijven van Nederland, met sterke merken als De Telegraaf, DFT, Telesport, Metro, Autovisie, Privé, VROUW; regionale dagbladen zoals Haarlems Dagblad en Noordhollands Dagblad; en de landelijke radiozenders Sky Radio, Radio Veronica en Classic FM. Daarnaast zijn er tientallen andere merken en titels die zich richten op lokale nieuwsvoorziening, entertainment of e-commerce. Via Keesing Media Group geeft men internationaal puzzelbladen en digitale puzzels uit.
bronnen: o.a. Nederlands Medianetwerk, TMG.