Talpa en TMG ruilen belangen in TMG en Talpa Radio

02-12-2017 @ 16:36

Mediahuis, Talpa en TMG hebben overeenstemming bereikt over twee transacties: de verkoop van het belang van 29% van Talpa in TMG aan Mediahuis en de verkoop van het belang van 23% van TMG in Talpa Radio aan Talpa. De transacties zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De transacties hebben geen negatieve gevolgen voor de organisatie en de werkgelegenheid bij TMG.

Mediahuis betaalt in contanten een bedrag van 6 euro per aandeel TMG aan Talpa voor een belang van 29 in TMG - 13,5 miljoen aandelen TMG. De prijs per aandeel is gelijk aan de prijs die is betaald onder het openbaar bod op alle aandelen in TMG van 19 april 2017. De koopprijs die Talpa in contanten betaalt voor het 23 procentsbelang van TMG in Talpa Radio resulteert voor TMG in een boekwinst van 8 miljoen euro. De transactie is onder voorbehoud van advisering door de Medezeggenschapsraad van TMG.

Pim Schmitz, CEO van Talpa: “Met de deal als geheel zijn wij zeer gelukkig. Voor de uitrol van Talpa Network is het strategisch gezien van enorme waarde om alle aandelen van het radiobedrijf in bezit te hebben en daar hebben we op aangestuurd. Voor TMG is het beter met één krachtige aandeelhouder van doen te hebben in plaats van twee. Dat hebben wij ook altijd gezegd. Intussen werken we als Talpa goed samen met TMG en liggen er meer gezamenlijke projecten in het verschiet.

Gert Ysebaert, CEO van Mediahuis: “Wij zijn verheugd dat de constructieve onderhandelingen met Talpa nu tot dit resultaat geleid hebben. We zullen met volle kracht de nieuwe koers voor TMG voortzetten. Dat is goed voor alle partijen.

Marc Vangeel, CEO van TMG: “Ik ben heel tevreden met deze (voorgenomen) transacties. Dit geeft ons de rust en ruimte om ons volledig te concentreren op het uitvoeren van de toekomstplannen voor TMG. Dit bedrijf weer sterk en leidend maken is en blijft ons belangrijkste doel.

TMG is één van de grootste Nederlandse mediabedrijven, met sterke merken als De Telegraaf, DFT, Telesport, Metro, Autovisie, Privé en VROUW; het online videoplatform Telegraaf VNDG; regionale dagbladen (Noordhollands Dagblad, Haarlems Dagblad, Leidsch Dagblad, IJmuider Courant en De Gooi- en Eemlander); digitale merken zoals GeenStijl, Dumpert en Gaspedaal; en (tot op heden) - via een strategische samenwerking met Talpa - de landelijke radiozenders Sky Radio, Radio Veronica, Radio 538 en Radio 10.

Talpa en TMG werken ook samen op het gebied van online televisie: Talpa levert het technische platform waarop Telegraaf VNDG een mix van nieuws, sport en entertainment aanbiedt. Daarnaast heeft TMG merken en titels die zich richten op entertainment of e-commerce (o.a. GroupDeal) en bezit TMG een indirect belang in puzzeluitgever Keesing. De missie van TMG is om consumenten 24 uur per dag, 7 dagen per week te voorzien van hoogwaardige en relevante content op het gebied van nieuws, sport en entertainment, via alle denkbare distributievormen.

Mediahuis, een van de leidinggevende mediagroepen in België en Nederland, is uitgever van sterke nieuwsmerken als De Standaard, Het Nieuwsblad/De Gentenaar, Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg, De Limburger, NRC Handelsblad en nrc.next. Het bedrijf exploiteert belangrijke classified-platformen als Jobat, Hebbes, Zimmo en Vroom. Mediahuis verkoopt in zijn huidige samenstelling dagelijks ongeveer 760.000 kranten en bereikt met haar verschillende nieuwssites meer dan 1,6 miljoen digitale nieuwsconsumenten op dagbasis. Mediahuis gelooft onvoorwaardelijk in onafhankelijke journalistiek en sterke en relevante media die een positieve bijdrage leveren voor mens en maatschappij. Vanuit die visie investeert het bedrijf permanent in zijn sterke nieuwsmerken, zowel op papier als digitaal.

Talpa Network is de nieuwe naam voor de onderneming waarbinnen John de Mol zijn (multi)media-activiteiten heeft ondergebracht. Talpa Network bestaat uit de onderdelen Talpa Events, Talpa TV (SBS6, Net5, Veronica en SBS9), Talpa Radio (538, Sky Radio, Veronica en Radio 10), Talpa Social (Social1nfluencers), Talpa Digital (KIJK, JUKE en VoetbalTV) en de e-commerce divisie (VakantieVeilingen, Actievandedag en Ticketscout). Deze onderdelen worden ondersteund door Talpa Media Solutions, Talpa Platform en Talpa Creative.

bron: nederlandsmedianieuws.nl