24-07-2016 @ 11:44
De afgelopen maanden hebben Talpa en TMG intensieve gesprekken gevoerd over de voorgenomen strategische samenwerking die op 15 januari 2016 werd aangekondigd. Beide partijen hebben in een overeenkomst de volgende afspraken gemaakt:
TMG en Talpa brengen hun radioactiviteiten (Radio 538, Sky Radio, Radio Veronica en Radio 10 [*]), alsmede Talpa’s meederheidsbelang in One Media Sales, onder in een gezamenlijk radio- bedrijf.
De radio spots verkoop van Sky Radio en Radio Veronica wordt per 1/1/2017 ondergebracht bij One Media Sales.
TMG heeft de mogelijkheid (optie) om een 15% belang in Talpa Broadcasting - en daarmee een indirect belang in SBS - over te nemen.
De eerder aangekondigde eenmalige cash-investering van TMG (€ 27 mln) is - als uitkomst van de onderhandelingen voor de totale overeenkomst - komen te vervallen.
Talpa en TMG verwachten het geheel voor eind augustus te kunnen afronden; de transactie is nog onder voorbehoud van goedkeuring van de bevoegde toezichthouders en het advies van de medezeggenschapsraden van TMG.
TMG heeft op woensdag 22 juni jl. bekend gemaakt een eerste stap te zetten op het gebied van OTT Televisie met de Telegraaf TV App op Apple TV. In oktober van dit jaar zal tijdens het 24/7 event van TMG de volledige programmering bekend worden gemaakt.
Geert-Jan van der Snoek, CEO TMG: "Op 15 januari 2016 hebben wij het voorgenomen strategische partnership met Talpa bekend gemaakt. Dit heeft ons de mogelijkheid geboden om in een breder team met de topspelers uit de mediamarkt verder invulling te geven aan de eerder aangekondigde strategische koers. Ik ben zeer verheugd over de uitkomst van de onderhandelingen: alle in januari geformuleerde uitgangspunten zijn gerealiseerd zonder de eerder aangekondigde eenmalige cashinvestering van € 27 miljoen. De samenwerking van TMG met Talpa geeft de mogelijkheid om Nederlandse consumenten op ieder moment van de dag te bedienen met hoogwaardige, gepersonaliseerde relevante content en adverteerders te bedienen met kwalitatieve proposities en bereik. Door de samenwerking met Talpa versterken wij ons aanbod richting consument en nog meer richting de adverteerder. Ook voor onze radiozenders biedt deze samenwerking volop kansen: versterking van het muziekaanbod, investeringen in distributie via nieuwe kanalen en de ontwikkeling van een nog beter aanbod voor business partners.”
Pim Schmitz, CEO Talpa: “Vanuit Talpa geloven we in het bouwen van innovatieve, sterke en veelzijdige mediabedrijven. Het gezamenlijke radio bedrijf biedt straks een uitgebreid kwalitatief aanbod aan Nederlandse radiomerken en is daarmee beter in staat zijn waarde toe te voegen in een brede business aanpak voor lokale business partners. Voor hen wordt naast een grote expertise en de beste service, een groot bereik gecreëerd op alle mogelijke doelgroepen.”
Nieuw radiobedrijf biedt uitgebreid kwalitatief aanbod Nederlandse radiomerken
Op het gebied van radio zullen TMG en Talpa het consumenten- en adverteerdersbereik vergroten door het samengaan in één radio- en muziekentertainment bedrijf. De betrokken Nederlandse radiozenders Radio 538, Sky Radio, Radio Veronica en Radio 10 zijn complementair en hebben gezamenlijk een groot en gedifferentieerd bereik. Alle vier de zenders hebben aan de basis gestaan van het huidige rijke radiolandschap en bereiken inmiddels gezamenlijk zo’n 7,2 miljoen unieke luisteraars per week, die gemiddeld meer dan 3 uur en 20 minuten per dag luisteren (bron: NLO 10+, ma-zo 06-24u, YTD mei 2016).
Vanuit één portfolio kunnen de profielen van deze zenders verder aangescherpt worden; de merken en stations kunnen zich zo complementair positioneren met nog meer een eigen gezicht, muziekprogrammering en activiteitenprogramma. Daarmee wordt voor business partners naast een grote expertise en de beste service, een groot bereik gecreëerd op alle mogelijke doelgroepen.
Door een samengaan in één radiobedrijf zal er nog forser ingezet gaan worden op innovatie. Digitalisering van content en distributie zal hierbij een hoofdrol gaan vervullen, waarbij de radiomerken zullen evolueren naar 'interactieve muziekmerken' met behoud van hun duidelijk Nederlandse signatuur. Luisteraars zijn meer en meer op zoek naar interactieve ervaringen, naar op maat gesneden content in audio, video, online, mobile, social en events. Radio is daarbij een flinke aanjager van multi-mediaal gebruik, de merken hebben een hoge bekendheid en trust. Voor business partners en adverteerders bieden de merken naast relevant bereik dan ook via brand partnerships de mogelijkheid tot diepere activatie en interactie met een specifieke doelgroep.
Cross-mediale business en brand partnerships
Het nieuwe radiobedrijf heeft straks de merken, platformen en content in huis om in potentie élke Nederlander 24/7 een waardevolle luisterervaring te bieden op alle verschillende devices. Dat zal resulteren in een groot voordeel op meerdere vlakken voor luisteraars en business partners.
Aandelenverhouding
Op basis van de uitkomsten van de afgeronde due diligence houdt Talpa Holding een belang van 77,15% en TMG een belang van 22,85% in het nieuwe radiobedrijf. Onder commerciële voorwaarden kan het belang van TMG nog worden vergroot naar maximaal 25%. De transactie is onder voorbehoud van het advies van de betrokken medezeggenschapsraden die 22 juli verder zijn geïnformeerd.
De eerste contouren van de nieuwe zendergroep zullen na de zomer zichtbaar worden, dan kan ook het nieuwe organisatieplan worden gedeeld. Sky Radio en Radio Veronica zullen zodra mogelijk en na het advies van de medezeggenschapsraden verhuizen naar de Bergweg in Hilversum waar de 538Groep nu al gehuisvest is.
One Media Sales
Het nieuwe radiobedrijf wordt de meerderheidsaandeelhouder van One Media Sales (OMS). OMS is dé salesorganisatie voor commerciële radio in Nederland, en verzorgt reeds de spot verkoop voor de radiozenders: Radio 538, 100% NL, Sublime FM, SLAM!, Radio 10 en de digitale radiostations van The Media Exchange. De stations Sky Radio en Radio Veronica zullen daar per 1 januari 2017 aan worden toegevoegd.
TV/ Over-the-Top Televisie (OTT)
TMG heeft op woensdag 22 juni jl. bekend gemaakt een eerste stap te zetten op het gebied van OTT Televisie met de Telegraaf TV App op Apple TV. In oktober van dit jaar zal tijdens het 24/7 event van TMG de volledige programmering bekend worden gemaakt. In januari 2017 verwacht TMG de eerste volledig operationele OTT kanalen (Sport & Nieuws) aan te kunnen bieden aan haar klanten. Talpa zal voor TMG het OTT platform ontwikkelen en bouwen. Op het gebied van TV heeft TMG de mogelijkheid (optie) om een 15% belang in Talpa Broadcasting over te nemen indien Talpa Broadcasting haar belang in SBS uitbreidt naar een meerderheid. Daarmee kan TMG een indirect belang verkrijgen in SBS dat vier TV-zenders exploiteert: SBS6, SBS9, NET5 en Veronica.
[*] Op 3 mei jongstleden heeft Talpa aangekondigd SLAM! ter verkoop aan te bieden en Radio 10 toe te voegen aan haar portfolio.
Talpa Holding houdt een belang van 33% in SBS Nederland dat vier TV-zenders exploiteert: SBS6, SBS9, NET5 en Veronica. Talpa Holding is tevens eigenaar van radiostations Radio 538 en SLAM!. Daarnaast heeft Talpa een minderheidsbelang in RadioCorp, dat de stations 100% NL en Radio 10 exploiteert. Talpa is voornemens haar radiobelangen te herstructureren. Talpa zal haar huidige minderheidsbelang in RadioCorp uitbreiden tot 100%. Dit betekent dat Radio 10 wordt toegevoegd aan het portfolio van Talpa, naast de zender Radio 538. De zenders 100% NL en SLAM! zullen een nieuwe onafhankelijke radiogroep gaan vormen.
Telegraaf Media Groep N.V. (TMG) is een van de grootste mediabedrijven van Nederland, met sterke merken als De Telegraaf, DFT, Telesport, Metro, Autovisie, Privé, VROUW; regionale dagbladen zoals Haarlems Dagblad en Noordhollands Dagblad; Geen Stijl, Dumpert en de landelijke radiozenders Sky Radio, Radio Veronica en Classic FM. Daarnaast hebben we tientallen andere merken en titels die zich richten op lokale nieuwsvoorziening, entertainment of e-commerce. Via Keesing Media Group geven we internationaal puzzelbladen en digitale puzzels uit. Onze missie is consumenten 24 uur per dag, 7 dagen per week te voorzien van hoogwaardige, gepersonaliseerde en relevante content op het gebied van nieuws, sport en entertainment, via alle denkbare distributievormen. Voor meer informatie over TMG ga naar: www.tmg.nl.