CD single nog lang niet dood

25-01-2008 @ 20:56

Deze week verklaarden Rick van Schooten (directeur Sony/BMG Nederland) en Bart Cools (directeur EMI) de cd-single dood. “De verkoopaantallen in de singlemarkt zijn zo laag dat je het makkelijk digitaal afkunt,” aldus Van Schooten. Beide mannen voorspellen dan ook dat de single in 2009 van de markt verdwenen zal zijn.
Adrie van den Berk van de Eindhovense muziekmaatschappij Berk Music verklaart dit als "volstrekte onzin". Sony/BMG en EMI zijn tenslotte niet de enige labels die singles uitbrengen. “Misschien dat dit werkt voor de grote internationale concerns. Bij een internationale artiest als Amy Winehouse krijgt de Nederlandse vestiging een kant en klaar verhaal van het hoofdkantoor inclusief mega dure videoclips en enorme marketing budgetten. Maar voor lokale artiesten die puur afhankelijk zijn van de Nederlandse markt blijft de CD single van groot belang. De CD single doodverklaren zou het einde betekenen van lokaal product", aldus Van den Berk. "Bovendien zet men de winkeliers hierdoor helemaal op een zijspoor, ik denk dat Bart en Rick eens een dagje achter de toonbank moeten gaan staan om steeds te kunnen verklaren dat de Nr. 1 van dit moment niet op single is en het ongeloof dat er dan bij de klant is…. "
Ook verschillende andere independent platenmaatschappijen als o.a. PIAS, Digidance en De Konkurrent zijn niet van plan te stoppen met singles.

Op de website van de VPRO staat ook een boeiend verhaal met reacties van o.a. Leo van Schaick (PIAS),

check:
http://3voor12.vpro.nl/artikelen/artikel/39104024