Reclamewereld moet groen produceren

13-11-2009 @ 15:46

MTV Networks, Discovery Networks en Czar lanceren in samenwerking met Aart van Veller het initiatief Adzero dat de klimaatneutrale reclame moet stimuleren.

Dat meldt Adformatie op 13 november. Onder de naam Adzero wordt tijdens Eurobest een beweging gelanceerd die reclamebureaus en productiemaatschappijen stimuleert klimaatneutraal te gaan produceren. MTV en Discovery gaan achter iedere groen geproduceerde commercial een tag-on of billboard uitzenden die duidelijk maakt dat de betreffende uiting klimaatneutraal is geproduceerd. Adverteerders – en hun toeleveranciers – krijgen op deze manier extra exposure.
Het initiatief is ontstaan nadat Czar, MTV en Discovery zich door Aart van Veller en zijn adviesbureau Wij zijn Koel hebben laten adviseren over het klimaatneutraal maken van hun organisatie en dit inmiddels ook hebben gedaan. Geraldo Vallen (Czar) en Van Veller brachten de partijen bij elkaar om ook de reclamewereld duurzamer te laten werken.
Met van het verminderen, verduurzamen en het compenseren van de CO2-uitstoot kan de milieuschade die een bedrijf aanricht worden geminimaliseerd. Van Veller: ‘Ik ben begonnen bij toonaangevende mediabedrijven. Gezien de omvang van het klimaatprobleem vind ik dat de media hebben een belangrijke voortrekkersrol hebben. Als een bedrijf dit doet is dit een druppel op de gloeiende plaat. Als de media- en reclame-industrie als geheel hierin meegaat heeft het ineens wel substantie.
Jochem de Jong, algemeen directeur Discovery Networks Benelux, verklaart waarom Discovery meegaat in het project: ‘Op onze zenders wordt er veel aandacht aan de materie besteed, maar persoonlijk vond ik dat we meer moesten doen. Het is misschien een kleine stap, maar door de samenwerking met MTV op dit gebied bereiken we toch al twee belangrijke doelgroepen: mannen en jongeren. De uitdaging is natuurlijk om ook de publieke omroep en andere zenders zover te krijgen.
MTV hoopt in zijn eigen commercialproducties het goede voorbeeld te kunnen geven, zegt general manger Niels Baas: ‘Wij maken zelf natuurlijk ook commercials voor opdrachtgevers en we zullen het standaard als mogelijkheid aanbieden uiteraard. Mijn verwachting is dat eerst adverteerders als de energiebedrijven er oren naar hebben.’
MTV en Discovery hebben als voorwaarde gesteld dat een onafhankelijke organisatie de commercials gaat screenen. Daartoe wordt momenteel een stichting opgericht die rekenmodellen en protocollen opstelt waar commercials aan moeten voldoen. Volgens van Van Veller werkt het klimaatneutraal maken van een commercial hetzelfde als voor een bedrijf. Op projectbasis zijn de kosten alleen relatief hoger. ‘Als je dit per project zou doen is het minder makkelijk rendabel te maken dan als een bureau of productiemaatschappij al CO2-neutraal is. In de praktijk besparen bijna alle klimaatneutrale bedrijven op hun kosten.’
Adzero wordt vrijdag 28 november gelanceerd in Club NL, waar ook afterparty’s van het Eurobest festival plaatsvinden (’het Martinez van Eurobest’).

bron: http://www.adformatie.nl/nieuws