21-01-2010 @ 18:33
De muziekindustrie is koploper in de digitale revolutie van de creatieve industrie: meer dan een kwart (27%) van de inkomsten komt uit digitale kanalen. De digitale muziekmarkt was in 2009 goed voor een wereldwijde jaaromzet van 4,2 miljard dollar. Dit is een stijging van 12% ten opzichte van 2008. In de Verenigde Staten is het aandeel digitale omzet van de totale omzet in de muziekindustrie zelfs 40%. Consumenten zijn op zoek naar nieuwe manieren om muziek te verkrijgen en de industrie springt daar op in. Er zijn ruim elf miljoen nummers verkrijgbaar bij meer dan vierhonderd legale online muziekdiensten wereldwijd. Dat maakte IFPI, de internationale brancheorganisatie van de muziekindustrie, 21 januari bekend in het ‘Digital Music Report 2010’. Muziekmaatschappijen hebben overeenkomsten afgesloten met op reclame-inkomsten gebaseerde diensten om file-sharers en andere gratis muziekzoekers aan te trekken. Ook zijn er samenwerkingsverbanden aangegaan met ISP’s en fabrikanten van bijvoorbeeld mobiele telefoons. Tevens zijn er nieuwe platforms ontwikkeld om liefhebbers van muziekvideo’s te kunnen bedienen. Al deze nieuwe initiatieven zijn experimenteel en innovatief met als doel de muziekliefhebber optimaal te bedienen. Ondanks de groei van de digitale markt erodeert het illegale aanbod de investeringsruimte van muziekmaatschappijen. Dat leidt ertoe dat, bijvoorbeeld in Spanje, Frankrijk en Brazilië, het aantal nieuwe albums van nationale artiesten dat wordt uitgebracht sterk is gedaald. IFPI is dan ook blij met het feit dat overheden bezig zijn met wetgeving om digitale piraterij verder te beteugelen, maar is tegelijkertijd van mening dat er sneller gehandeld moet worden.NVPI, de Nederlandse brancheorganisatie van de entertainmentindustrie, onderschrijft het standpunt van IFPI. ‘Wat ons betreft is het aan de overheid om een commitment te laten zien waar het gaat om het erkennen van het probleem dat het illegale aanbod veroorzaakt en het tonen van een commitment om dit te helpen bestrijden. Waar het gaat om de legale business dient de overheid barrières weg te nemen die de ontwikkeling van een gezonde markt in de weg staan en dialoog tot stand te brengen waar vorderingen te traag gaan’, zegt Paul Solleveld, directeur van NVPI.