TV Oranje betreedt advertentiemarkt

08-05-2011 @ 09:53

In reactie op een toenemend aantal verzoeken vanuit de markt, heeft TV Oranje besloten om adverteerders de mogelijkheid te gaan bieden om hun product, merk of evenement bekendheid te geven via de themazender met muziek van eigen bodem. Met het aantrekken van Nico Silvius, oprichter en oud-directeur van RADIONL, wil TV Oranje adverteerders en mediabureaus gaan bedienen.

De stap naar de advertentiemarkt betekent een nieuwe ontwikkeling voor TV Oranje. Tot dusver had de muziekzender zich beperkt tot barterdeals en andere vormen van wederzijdse promotie met gesloten beurzen. TV Oranje heeft al enige tijd landelijke dekking via de kabel en de satelliet en wordt door het publiek blijvend goed gewaardeerd. De zender heeft een trouwe aanhang die bovendien lang blijkt te kijken. Ruim vijf jaar na de start is TV Oranje uitgegroeid tot een ijzersterk merk.

Uit een jaarlijks uitgevoerd bereik- en waarderingsonderzoek bleek eind 2010 dat TV Oranje kan bogen op een constante naamsbekendheid bij meer dan de helft van het kijkerspubliek. De muziekzender krijgt gemiddeld een 7 als rapportcijfer en het maandbereik ligt op 20%. Het aantal ‘TV Oranje Supporters’ neemt nog altijd toe en de website kent hoge bezoekersaantallen (120.000 unieke bezoekers per maand).

TV Oranje vergaarde vorig jaar nog eens extra naamsbekendheid dankzij het RTL4-programma ‘Ushi & Loesie’ van Wendy van Dijk. Om haar nieuwe typetje gestalte te geven, zocht Wendy de samenwerking met TV Oranje. De eerste aflevering waarin Chiel Montagne ook mede namens TV Oranje in de uitzending optrad, was op zaterdag 23 oktober 2010 met meer dan 2,7 miljoen kijkers het best bekeken programma van de Nederlandse televisie. Ook dit gegeven bleek de afgelopen maanden door adverteerders en mediabureaus niet opgemerkt te zijn gebleven.

Volgens Nico Silvius zijn de mogelijkheden voor adverteerders vrijwel onbeperkt: ‘Oranje is in ons land nou eenmaal een ijzersterk merk. Gekoppeld aan de sterk gestegen populariteit van Nederlandse muziek zorgt dat voor een nieuw platform waar adverteerders alle kanten mee op kunnen.

TV Oranje vertoont 24 uur per dag videoclips van Nederlandse artiesten. De zender wordt mede vormgegeven door de kijkers en de artiesten. Via de website www.tvoranje.nl kan het publiek haar stem uitbrengen voor het dagelijkse programma Verzoekparade. Ook kan iedere artiest zijn of haar clip insturen. TV Oranje is een zender voor alle Nederlandse artiesten, dus niet alleen de A-artiesten.

TV Oranje begon met uitzenden in oktober 2005. De initiatiefnemers zijn de oostelijke mediaondernemers Jur Bron en Gerard Ardesch. Inmiddels exploiteren zij meerdere zenders, zoals SchlagerTV, BravaHDTV, BravaNL en de jongste medialoot Brava3D.

www.tvoranje.nl