27-12-2006 @ 19:17
Directie en medewerkers van de Nederlandse televisiezender TV Oranje vieren oudejaarsnacht een bescheiden feestje. Hun commerciële themazender gaat het nieuwe jaar in met ongeveer 650.000 abonnees. Daarmee overtreft TV Oranje ruimschoots het ledenaantal van de TROS, waarvan geschat wordt dat dat minder is dan 500.000.
TV Oranje is ervan overtuigd het jaar 2007 af te kunnen sluiten met meer dan een miljoen kabel- en satellietabonnees, samen goed voor een potentieel van 2,5 miljoen kijkers. Een ongekend succes, aangezien de zender nog geen vijftien maanden geleden in Zwolle van start ging met slechts 60.000 digitale abonnees. Inmiddels is TV Oranje, dat geen commercialblokken kent, via vrijwel alle kabelnetten in Nederland en via de satelliet in heel Europa te ontvangen. Door de inspanningen van lokale en regionale programma-adviesraden is TV Oranje in steeds meer Nederlandse plaatsen ook buis-aan-buis te ontvangen.
Grote uitzondering is kabelexploitant UPC, die betere financiële voorwaarden wil dan de andere distributeurs. TV Oranje is daartoe niet bereid. Vanuit de Nederlandse artiestenwereld is al bereidheid getoond om via publieksacties de directie van UPC op andere gedachten te brengen. Het enthousiasme voor TV Oranje onder de artiesten is groot. Op de website www.tvoranje.nl staan inmiddels meer dan vijfduizend zangers, zangeressen, muziekgroepen en orkesten vermeld.
De kantoren en studio’s van TV Oranje zijn gevestigd in het Overijsselse Steenwijk. Volgens initiatiefnemers Jur Bron en Gerard Ardesch is het grote succes van de muziekzender vooral te danken aan de laagdrempeligheid en het heldere format. TV Oranje legt zich geheel toe op muziek van eigen bodem, waarbij niet alleen de A-artiesten aan bod komen. Ook de B- en C-artiesten en de aankomende ‘tussen-de-schuifdeuren-artiesten’ zijn bij TV Oranje van harte welkom. In dit format is nog steeds duidelijk de hand te herkennen van Krijn Torringa, de in augustus van dit jaar overleden oud-Avro diskjockey en muziekdirector van TV Oranje.
Een andere reden voor het enorme succes van TV Oranje is volgens het ondernemersduo Ardesch/Bron de community die de zender creëert. ‘Mensen willen bij TV Oranje horen. Iemand heeft zelfs al laten weten een deel van zijn nalatenschap voor de verdere groei van TV Oranje te willen bestemmen’, vertelt Gerard Ardesch. Hij vervolgt: ‘Muziek van eigen bodem is razend populair. Kijk maar eens naar de Single Top 100 over 2006. Daarin is maar liefst 40% van Nederlandse makelij’.
Dat TV Oranje een bijzondere band heeft met haar kijkers, blijkt vooral uit het dagelijkse programma ‘De Verzoekparade’. Via de website www.tvoranje.nl wordt dag en nacht gestemd op clips van Nederlandse artiesten. Het resultaat is elke dag tussen 18.00 en 19.00 uur te zien op de zender. Inmiddels wordt er al meer dan een half miljoen keer per jaar gestemd. Deze stemmen zijn tevens verwerkt in de TV Oranje Top 1000. Vanaf vrijdagmorgen 29 december a.s. om 07.30 uur zal deze lijst, met de beste Nederlandse clips aller tijden, onafgebroken worden uitgezonden op TV Oranje. Ook daarmee is TV Oranje weer uniek. Voor zover bekend is het de eerste keer dat een volledig door de kijkers samengestelde Top 1000 wordt uitgezonden.
De uitzending van de TV Oranje Top 1000 eindigt op oudejaarsavond om 19.30 uur om plaats te maken voor een spetterende oud&nieuwparty. Om middernacht heft iedereen bij TV Oranje het glas op een potentieel van 2,5 miljoen Oranjekijkers in Nederland en de rest van Europa…