17-01-2007 @ 21:06
De inkomsten van muziekmaatschappijen uit digitale distributie zijn het afgelopen jaar opnieuw gestegen. Inmiddels komt wereldwijd 10% van de omzet, 2 miljard dollar, uit de verkopen van muziek die online of via de mobiele telefoon verkocht wordt. Dat blijkt uit het 17 januari 2007 gepubliceerde Digital Music Report 2007 van IFPI, de internationale branchevereniging van muziekmaatschappijen.
Consumenten kunnen inmiddels kiezen uit meer dan vier miljoen verschillende muziekbestanden, aangeboden door meer dan vijfhonderd aanbieders. Dankzij de onbeperkte schapruimte van deze virtuele winkels kunnen platenmaatschappijen consumenten toegang bieden tot delen van de collectie die in gewone winkels al lang niet meer verkrijgbaar zijn.
Opvallend is dat de manier waarop consumenten toegang hebben tot die collecties de laatste maanden sterk is gedifferentieerd. De zogenaamde ‘a-la-carte’ winkels zijn nog steeds het meest populair, maar zij moeten inmiddels concurreren met abonneediensten, downloads voor de mobiele telefoon en diensten die hun inkomsten genereren uit advertentieopbrengsten of videolicenties zoals YouTube en MySpace.