NVPI PUBLICEERT JAARMAGAZINE 2010

04-05-2010 @ 12:11

 NVPI, branchevereniging van de entertainmentindustrie publiceert 4 mei 2010 het jaarlijkse magazine. Het magazine biedt traditiegetrouw een overzicht van de belangrijkste trends en ontwikkelingen op de entertainmentmarkt. In dit ‘decennium-nummer’ is echter ook uitgebreid aandacht voor de ontwikkelingen van de afgelopen tien jaar en wordt door een aantal deskundigen vooruitgeblikt op de komende jaren.

Traditiegetrouw maakt Paul Solleveld, directeur van NVPI, van de gelegenheid gebruik om in zijn voorwoord commentaar te geven op de actualiteit, die op dit moment vooral beheerst wordt door de discussie over illegaal en legaal digitaal aanbod.
Muziek, films en games maken die het publiek wil horen, zien en spelen en ervoor zorgen dat het publiek er toegang toe heeft en er van kan genieten, dat is wat de entertainmentindustrie doet’, aldus Solleveld. ‘En daar wordt geld mee verdiend dat wordt gebruikt om de makers te betalen en weer te investeren in nieuwe producten en dat leidt tot economische groei en culturele diversiteit’.

Solleveld verwijt consumenten niet dat zij gebruik maken van het gratis illegale aanbod. ‘Maar het is wel jammer dat het door dat illegale gratis aanbod steeds moeilijker wordt de legale digitale distributie verder te ontwikkelen en nog beter aan te laten sluiten bij de wensen van de consument. Eenieder begrijpt dat geen bedrijf bereid is om risicodragend te investeren in de ontwikkeling van een dienst of product als de levensvatbaarheid al bij voorbaat ter discussie staat doordat de marktomstandigheden verre van ideaal zijn.

Volgens NVPI staat de overheid nu voor de keuze om die marktomstandigheden te verbeteren en economische groei en culturele diversiteit verder te laten bloeien. ‘Dat is ook de reden waarom producenten en uitgevers van films en muziek de aanbevelingen van de parlementaire werkgroep auteursrecht en de reactie van het kabinet daarop verwelkomden’ Uit die aanbevelingen blijkt immers de bereidheid om alle betrokkenen te stimuleren om samen te werken aan een situatie waarin de consument gemakkelijk en veilig kan genieten van het totale aanbod films, muziek en games terwijl de illegaliteit wordt aangepakt en de makers een eerlijk inkomen krijgen.

NVPI herkent zich dan ook niet in het beeld dat door sommigen van de entertainmentindustrie geschetst wordt. ‘Producenten en uitgevers zijn er niet op uit om massaal achter downloadende tieners aan te gaan of de privacy van internetters te schenden. Wat zij willen is een gelijk speelveld en wij gaan ervan uit dat anderen dat ook willen. En wat ons betreft geldt daarbij het credo ‘waar een wil is, is een weg’,’ besluit Solleveld.
www.nvpi.nl